От Европейския център за транспортни политики /ЕЦТП/ разпространиха позиция във Facebook, в която посочват, че са силно разтревожени от задкулистните и корупциони игри, разиграващи се в Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/, които според тях са изцяло в ущърб на пътната безопасност в България. И добавят, че показтелни били тихомълком взетите решения на фона на нарастващия брой трагични инциденти, а именно – занижаване на критериите за класа на светлоогразителност на пътните знаци и пътната маркировка. И допълват:
„Това се е случило въпреки работата, свършена от междуведомствени работни групи от експерти, на които бяха изнесени данни и защитени предложения, работещи в полза на безопасността. Оказва се обаче, че в същото време са се плащали стотици хиляди левове на различни лобистки кръгове, включително на една конкретна неправителствена организация, за това да се правят изменения в различни подзаконови нормативни документи. В същото време останалите експерти, включително от ЕЦТП, работиха напълно безвъзмездно.
Считаме, че понижаването на критериите е много пряко свързано с обществената поръчка на стойност 100 милиона лева за пътни знаци, която бе обявена наскоро. Така се дава възможност на фирми, които произвеждат некачествени пътни знаци, да спечелят, което ще понижи и качеството на пътните знаци по Републиканската пътна мрежа. Не е далеч от истината предположението, че по този начин МРРБ е овладяно от една конкретна организирана престъпна група (ОПГ), която извън всякакви правила и норми по най-безобразния начин си позволява за безчинства с цел да удовлетвори частния си интерес за сметка на живота и здравето на хората.
Не е за пренебрегване и фактът, че въпросната неправителствена организация често подпомага експерти от МРРБ, включително и такива от Института по пътища и мостове, където конкретни кадри, отговарящи за пътните знаци, си позволяват да лобират за понижаване на критериите и за конкретни търговски марки.
Изключително важно е да се подчертае, че промяната на Наредба №18, с която ще бъдат понижени изискванията за светлоотразителност, е подписана и от министъра на вътрешните работи, и от министъра на транспорта на служебното правителство, както и от министъра на регионалното развитие и благоустройството на служебното правителство. Това означава, че хората, които публично ни убеждаваха, че правят всичко за пътната безопасност и за намаляване на произшествията, са подписали скандален документ.
ЕЦТП е протестирал идеите за понижаване на критерии и е информирал и двамата предходни министри на МРРБ – Гроздан Караджов и Иван Шишков, които от своя страна са уверявали експертите на Сдружението, че ще вземат отношение в случай на подобно действие. Сега фактите показват, че министър Шишков го е допуснал по безпардонен начин. Така е предпочел да даде по-голяма тежест на обществено обсъждане, в което не е ясно кой по какви критерии е правил предложения, за сметка на мнението на експертите от междуведомствените групи. И още – министър Шишков си е позволил да изпрати за нотифициране в Европейската комисия наредбата, която не е била качена за обществено обсъждане, а съвсем различен документ от това, което е минало като общестмено обсъждане. И оправданието, че корекциите произлизат от самото обществено обсъждане са нелеп опит да се прикрият корупцията и лобизмът, които се ширят в МРРБ.
ЕЦТП, както и европейски партньори, включително Европейската пътна федерация, е изпращал становища до МРРБ, че не бива да се понижават критериите за светлоотразителност.
Но не само това, ЕЦТП е предупредил за опасностите, след като писането на наредби е възложено на неправителствена организация, в която членуват фирми-производители на пътни знаци, и фирми, които полагат пътни маркировки, както и други строителни фирми с интереси в сектора. За нас това е явен сигнал за корупция.
На практика на фирми е дадена възможност сами да си пишат наредбите, при това за същото им се плаща, което води до изкривявията, които са се получили.“