Анализаторът и икономист Евгений Кънев написа коментар в социалната мрежа Facebook за започващите днес президентски избори в Русия. Според него целта им е да легитимират Владимир Путин като военен президент. Публикуваме коментара му без редакторска намеса:
„В Русия днес започват изборите, които имат две цели: да легитимират Путин като военен президент, обединяващ нацията в “екзистенциална опасност” и да демонстрират огромна подкрепа за него, която да делегитимира всяко алтернативно мнение и неговия носител. Сигурната победа се дължи първо на силовия му апарат – включително да не допусне автентични конкуренти в бюлетините и на второ място, на пропагандната машина. Силовият апарат прави възможен режима и той действа според вече изпитаното правило – заплахата идва не от повече терор, а от повече свободи. И така, хората полека-лека са приравнени на послушни крепостни с чисто възпроизводствени функции.
Пропагандата – с над стогодишна традиция – има за цел да отвикне хората да мислят, като им се спускат правилните тези за света. Модерният авторитарен подход не е забрана на всеки източник на алтернативна интерпретация на фактите, както при комунизма, а използването на централните медии да поставят контекст, в което такова мнение да се представя като резултат на купени или защитаващи чужди интереси говорители без анализ на фактическата му същност. Апропо, това е подходът и на Волгин – той рядко атакува идеи, а техните носители.
Как се решава проблема с чуждата пропаганда в полюса на Русия – САЩ?
Да вземем Тик Ток, който определено се меси в американската политика. Конгресът взема с двупартийно огромно мнозинство решение приложението на американска територия да бъде продадено от китайските на американски собственици и едва при неуспех да бъде забранено в САЩ. Като вторият вариант е на практика невъзможен в предизборна година след като се ползва от половината население на САЩ (над 170 млн души) и никой няма да рискува да разсърди електоралната си база. Отделно, Тик Ток може да обажалва пред американски съд всяка забрана предвид правата за свобода на словото в Конституцията. А китайските собственици дори насърчаваха своите потребители да натискат своите депутати в Конгреса да гласуват срещу продажбата – par excellence външно влияние.
Не на последно място, дори при продажба кодът остава в Китай, а не е ясно дали неговото възпроизводство ще запази бизнес модела и няма да ликвидира най-успешното приложение в социалните мрежи. Проблемите са на много нива – теч към Китай на данни на милиони потребители с техните навици, манипулация на мненията, влияние върху изборите и пр.
Но се търси решение в рамките на закона – така че да не пострада нито националната сигурност, нито интересите на потребителите, нито свободата на словото. Въпреки огромната заплаха за демокрацията.“