Европейският закон за цифровите пазари принуждава технологичните гиганти да направят промени

0
45
Жена, телефон
Снимката е илюстративна. Източник: Pixabay

Европейците, които оперират със своите телефони и компютри тази седмица, ще получат нов избор за браузъри и търсачки по подразбиране, къде да изтеглят приложения за iPhone и как се използват личните им онлайн данни, пише „Асошиейтед прес“. Това са част от промените, изисквани съгласно Закона за цифровите пазари, набор от разпоредби на Европейския съюз, които шест технологични компании, класифицирани като „пазачи“ – Amazon, Apple, Google Alphabet, Meta, Microsoft и собственикът на TikTok ByteDance – ще трябва да започнат да изпълняват от полунощ в сряда.

DMA е последният от поредица регулации, които Европа прие като глобален лидер в ограничаването на господството на големите технологични компании. Технологичните гиганти реагираха, като промениха някои от дългогодишните си начини за правене на бизнес – като например Apple, която позволява на хората да инсталират приложения за смартфони извън своя App Store.

Новите правила имат широки, но неясни цели да направят цифровите пазари „по-справедливи“ и „по-конкурентни“. Те започват да действат, след като усилията по целия свят за справяне с технологичната индустрия вече набират скорост.

Ето как ще работи Законът за цифровите пазари:

Кои компании трябва да спазват правилата?

Около 22 услуги, от операционни системи до приложения за съобщения и социални медийни платформи, ще бъдат на прицела на DMA. Те включват услуги на Google като Карти, YouTube, браузъра Chrome и операционната система Android, плюс Amazon Marketplace и Apple Safari Browser и iOS. Facebook, Instagram и WhatsApp на Meta са включени, както и Windows и LinkedIn на Microsoft.

Компаниите са изправени пред заплахата от солидни глоби на стойност до 20% от годишните им глобални приходи за повтарящи се нарушения – които могат да възлизат на милиарди долари – или дори разпадане на бизнеса им за „систематични нарушения.

Какъв ефект ще имат правилата дългосрочно?

Законът за дигиталните пазари е нов крайъгълен камък за 27-членния Европейски съюз в неговата дългогодишна роля на световен създател на тенденции в ограничаването на технологичната индустрия. Преди това блокът удари Google с огромни глоби в антитръстови случаи, въведе строги правила за прочистване на социалните медии и въвежда първите в света разпоредби за изкуствен интелект.

Сега места като Япония, Великобритания, Мексико, Южна Корея, Австралия, Бразилия и Индия изготвят свои собствени версии на подобни на DMA правила, целящи да попречат на технологичните компании да доминират на цифровите пазари.

„Вече виждаме подражатели по света“, изтъкна Бил Ечиксън, старши сътрудник в Центъра за анализ на европейската политика, базиран във Вашингтон мозъчен тръст. Той подчерта:

„Законът за цифровите пазари ще се превърне във фактически стандарт за цифрово регулиране в демократичния свят.“

„Длъжностните лица ще търсят насоки в Брюксел“, уточни Зак Майерс, помощник-директор в Центъра за европейска реформа, мозъчен тръст в Лондон. Той допълни:

„Ако работи, много западни страни вероятно ще се опитат да следват новите правила, за да избегнат фрагментацията и риска от възприемане на различен подход, който се проваля.“

Как ще се промени изтеглянето на приложения?

В една от най-големите промени Apple заяви, че ще позволи на европейските потребители на iPhone да изтеглят приложения извън своя App Store, който се инсталира на мобилните устройства. Компанията отдавна се съпротивлява на подобен ход, като голяма част от приходите ѝ идват от таксата от 30%, която начислява за плащания – като например за абонаменти за Disney+ – направени чрез приложения за iOS. Apple предупреди, че приложенията за „странично зареждане“ ще дойдат с допълнителни рискове за сигурността. Сега Apple намалява тези такси, които събира от разработчиците на приложения в Европа, които изберат да останат в системата за обработка на плащания на компанията. Но добавя такса от 50 евроцента за всяко приложение за iOS, инсталирано чрез магазини за приложения на трети страни, което според критиците ще възпре развитието на много съществуващи безплатни приложения – чиито разработчици в момента не плащат никаква такса. Ейвъри Гардинър, глобален директор на политиката за конкуренцията на Spotify, попита:

„Защо изобщо биха избрали свят, в който трябва да плащат такса от 50 цента на потребител? Така че тези алтернативни магазини за приложения никога няма да получат нужния отпор, защото ще им липсва тази огромна част от приложения, които трябва да бъдат там, за да могат клиентите да намерят магазина привлекателен.“

„Това е в пълно противоречие със самата цел на DMA“, добави Гардинър.

Брюксел ще следи внимателно дали технологичните компании спазват изискванията.

Ръководителят на ЕС по конкуренцията Маргрете Вестагер каза тази седмица, че след 10 години на работа, „виждах доста на брой антитръстови дела и доста креативност, вградена в това как да работим около правилата, които имаме“.

Как хората ще получат повече опции онлайн?

Потребителите няма да бъдат принуждавани да избират по подразбиране за ключови услуги.

Потребителите на Android могат да изберат коя търсачка да използват по подразбиране, докато потребителите на iPhone ще могат да изберат кой браузър да бъде техният избор. Европейците ще виждат екрани за избор на своите устройства. Междувременно Microsoft ще спре да принуждава хората да използват неговия браузър Edge. Идеята е хората да не бъдат подтиквани да използват браузъра Safari на Apple или приложението за търсене на Google. По-малките играчи обаче все още се притесняват, че може да се окажат по-лошо почиционирани от преди.

Потребителите може просто да се придържат към това, което разпознават, защото не знаят нищо за другите опции, каза Кристиан Крол, главен изпълнителен директор на базираната в Берлин търсачка Ecosia. Ecosia настоява Apple и Google да включат повече информация за конкурентни услуги в екраните за избор. Крол смята:

„Ако хората не знаят какви са алтернативите, малко вероятно е много от тях да изберат алтернатива. Аз съм голям фен на DMA. Все още не съм сигурен дали ще има резултатите, на които се надяваме.

Как ще се променят търсенията в интернет?

Някои резултати от търсенето с Google ще се показват по различен начин, тъй като DMA забранява на компаниите да дават предпочитание на собствените си услуги. Така например търсенията за хотели вече ще показват допълнителна „въртележка“ от сайтове за резервации като Expedia. Междувременно бутонът Google Flights на дисплея с резултати от търсенето ще бъде премахнат и сайтът ще бъде посочен сред сините връзки на страниците с резултати от търсенето. Потребителите също ще имат опции да спрат да бъдат профилирани за насочена реклама въз основа на тяхната онлайн активност.

Потребителите на Google получават избор да спрат споделянето на данни в услугите на компанията, за да им помогнат по-добре да ги насочват с реклами. Meta позволява на потребителите да разделят своите акаунти във Facebook и Instagram, така че личната им информация да не може да се комбинира за препращане на реклами.

DMA също така изисква системите за съобщения да могат да работят една с друга. Очаква се Meta, която притежава единствените две приложения за чат, които попадат под правилата, да излезе с предложение как потребителите на Facebook Messenger и WhatsApp могат да обменят текстови съобщения, видеоклипове и изображения.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments