Европейската бирена индустрия върви нагоре, а България е на 15-о място по производство на бира

0
98
Хмел, ечемик, бира
Хмел, ечемик, бира. Снимка: Pixabay

Европейската бирена индустрия върви нагоре. Това показват нови данни, публикувани от Пивоварите на Европа /Brewers of Europe/. Производството и потреблението на бира постепенно се връщат към нивата от 2019 г. Резултатите на сектора бяха представени в Брюксел на 10-ото издание на форума „Бирената индустрия в полза на Европа“ /Beer Serves Europe/, който събра повече от 250 представители на европейските институции, националните бирени асоциации, бизнеса и любители на пивото.

Според данните в годишния доклад на Пивоварите на Европа се увеличават пивоварните в Европейския съюз /ЕС/, като от 9500 през 2021 г. броят им е нараснал до 9680 през 2022 г. Тази тенденция все още не е на нивата от края на предишното десетилетие, когато броят им нарастваше с хиляди годишно, но въпреки това е знак за устойчив растеж и иновации в сектора. С най-много пивоварни пак е Франция с впечатляващите 2500 обекта, от които 2300 са микропредприятия. След нея е Германия с 1507 пивоварни. Най-много работни места осигурява именно германският бирен бранш, където се трудят 27 916 души.

По време на форума председателят на бирения клуб на Европейския парламент /ЕП/, евродепутатът Иван Щефанец, подчерта, че пивоварният бранш продължава да има сериозен принос за възстановяването на икономиката на Стария континент.

„В бирената индустрия директно са заети 2.6 милиона души. Всяко работно място в нея създава още 16 по веригата на доставките и в сегментите на туристическия и ресторантьорски бизнес“, добави той и коментира, че ще продължи да се бори в ЕП да бъдат приемани по-справедливи регулации за пивоварния сектор.

Зелените иновации, социалният принос и устойчивото развитие продължават да са в центъра на вниманието на бирения бранш във всички европейски страни. Българските пивоварни компании се отличават като едни от най-активните в прилагането на практиките на кръговата икономика и екологичната отговорност. Само за последните 3 години инвестициите в зелени нововъведения в пивоварните у нас надхвърлят 60 милиона лева, а над 12 милиона са вложени за развитие на човешките ресурси и здравословните условия на труд.

„Изключително сме удовлетворени и горди, че през последната нелека година, именно заради представянето си като отговорни работодатели и производители, бирените компании в страната продължават да имат силно одобрение от страна на сънародниците ни“, коментира изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България /СПБ/ Ивана Радомирова, допълвайки, че високият рейтинг е по редица критерии и биреният бранш у нас е с най-висока репутация в Европа след Чехия.

Според годишния доклад на Пивоваите на Европа, над 358 милиона хектолитра бира са произведени в страните на ЕС през 2022 г. спрямо 344 милиона хектолитра през 2021 г. Загриженост у всички буди фактът, че общо на европейско ниво има сериозно повишение на производствените разходи в пивопроизводството. В средата на 2023 г. те са с над 20% по-високи, отколкото през 2019 г. Съчетани с рязкото покачване на разходите за доставки и логистика, тези обстоятелства забавят динамичния растеж на бранша и най-вече на износа, който в голяма степен допринася за добавената стойност на бирената индустрия в Европа.

Традиционно Германия остава най-големият европейски производител на пиво с 87 830 000 хектолитра, следвана от Испания и Полша. По производство на бира България е на 15-о място в ЕС, което означава, че по този показател родната пивоварна индустрия се е изкачила с две места нагоре в сравнение с миналата година.

Продажбите на бира в ЕС са се увеличили и надхвърлят 317 милиона хектолитра през 2022 г. спрямо 301 милиона хектолитра през 2021-ва. По този показател Германия отново е на първо място със 79 100 000. На второ и трето място в ЕС пак са Испания и Полша, съответно с 42 300 000 и 34 730 000 хектолитра. България за поредна година е на 13-то място по продажби на бира. През 2022 г. в страната са продадени 5 230 000 хектолитра, което е с 80 000 повече от продажбите през 2021 г. Белгия продължава да е най-големият износител на пиво с 16 390 000 хектолитра.

Европейският пазар на бира все по-активно предлага изключително разнообразна гама от приблизително 50 000 марки и асортимента. За никого не е изненада, че все по-силно се развива и портфолиото на безалкохолните пива, представляващи повече от 5% от европейския пивоварен пазар. Според най-новите проучвания в момента близо 70% от европейците вече са пили от тях. Според експертите именно безалкохолните бири ще бъдат двигателят в бъдещото развитие на категорията, особено за потребителите във възрастовата група между 19 и 30 години, които все повече се стремят към активен и здравословен начин на живот.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments