Facebook ще позволява изключването на политически реклами

0
105
Марк Зукърбърг
Снимка: Wikimedia Common

Собственикът на Facebook Марк Зукърбърг обяви, че потребителите на социалната мрежа ще могат да изключват политически реклами в периода преди президентските избори в САЩ през ноември тази година, съобщава “BBC”.  В публикация в американския ежедневник “USA Today” той съобщи, че се надява също да помогне на четири милиона американски граждани да се регистрират като нови гласоподаватели

Facebook бе остро критикувана за допускането на политически реклами, които промотират неистинна информацияКонкурентната социална платформа Twitter забрани политическото промотиране през миналия октомври. 

“До всички вас, които вече сте взели решение за кого искате да гласувате по време на предстоящите изборите – чухме гласа ви. В резултат ще въведем нова функционалност, която ще позволи изключването на политически рекламни съобщения”, пише Зукърбърг. 

Facebook и дъщерната й социална платформа Instagram ще позволи на потребителите си да изключват политическите реклами при появяване, като ще имат възможността директно да ги изключат от профилните си настройки. Потребители, блокирали политически реклами, ще могат да ги докладват, в случай че продължат да се появяват. Новата функционалност ще бъде въведена в сряда, като ще позволява изключването на политически, избирателни или социално-насочени реклами от политически кандидати и други организации, плащащи за политически покритие. 

Компанията обяви, че планира да направи функционалността, достъпна до всички американски потребители в рамките на идните няколко седмици, като през есента смята да я интегрира и в други страни. Зукърбърг продължи с окуражаването хора, които не са се регистрирали като гласоподаватели да го направят на време за предстоящите президентски избори в САЩ през месец ноември. 

“Гласуването е гражданска гласност. То е най-силният инструмент на демокрацията и най-добрият начин да държим своите лидери отговорни за това как адресират множество от проблемите, пред които се изправя нашата нация”. 

“Вярвам, че Facebook носи отговорност не само да предотвратява репресиите срещу гласоподавателите, които за съжаление са често на расова основа, но и активно да допринася за информирано и аргументирано вземане решение от страна на гражданите”.

Като част от инициативата на компанията нов информационен център, наречен Информационен център на гласоподавателите, ще бъде промотиран сред американските потребители на Facebook и Instagram от началото на юли.  Информацията, която ще предлага, е как потребителите да се регистрират за гласуване и как работи дистанционното гласуване чрез националните пощи. 

Компанията обяви още, че ще споделя надеждна информация от различни щати на страната и местните избирателни комисии. Facebook предвижда информационният център да достигне до 160 милиона американци до деня на изборите на 3 ноември. 

След като бе подложена на кръстосан огън за начина, по който регулира политическите коментари, Facebook обяви мерки, които изглеждат по-скоро маловажни, смята анализаторът на “BBC” Рой Селан-Джонс. Неминуемо ходът ще позволи на потребителите да разпознават по-лесно политически призиви и да регулират съдържанието, което достига до тях, но това никога не е бил истинският повод за критиките

Уеб разработчикът Сър Тим Бърнърс-Лий още през миналия ноември коментира за “BBC”, че Марк Зукърбърг трябва да сложи край на всички политически реклами в социалната мрежата. 

“Не е честно да рискуваме демократичните процеси в страната, допускайки умели манипулации с насочени реклами, които промотират крайно неистинни идеи”, смята той. 

Бърнърс-Лий продължава да отстоява мнението си. Шефът на комуникациите на Facebook Сър Ник Клег на свой ред ясно заяви в ефира на радиото на “BBC” – “Radio 4”, че социалната мрежа няма да се огъне на обществения натиск да проверява фактологията на политическото съдържание, което циркулира във Facebook.

По повод сравнение с примера на Twitter, която взе решение да сложи предупреждение на публикация на президента Тръмп, гласяща “когато започне стрелбата, започва мародерството”, Сър Ник отклони въпроса, заставайки зад решението на компанията да не предприема подобни мерки. 

Междувременно Джо Байдън продължава да призовава Facebook да адресира проблема с дезинформацията на населението, настоявайки, че трябва да подлага на проверка политическите призиви в периода преди президентските избори в САЩ. 

Очакваният опонент за президентския пост смята, че Facebook може да окаже ключово влияние върху резултатите от изборите, така че Марк Зукърбърг е вероятно да бъде подложен на допълнителен натиск през идните месеци, за да гарантира позитивна, а не деструктивна роля на компанията в демократичните процеси в страната. 

Социалните мрежи се оказаха в окото на политическата буря на предстоящите избори в САЩ. През изминалия месец Зукърбърг се изправи пред остра критика за допускането на редица публикации на президента Доналд Тръмп, включително и въпросния, който бе цензуриран от Twitter като подвеждащ. Това бе първият път, когато социалната мрежа цензурира изказване на президента. 

Също през месец май Тръмп подписа изпълнителна заповед, целяща премахването на конкретни правни защити, от които се ползват социалните платформи. Решението бе взето, след като Тръмп многократно обвини компании като Туитър и Facebook в задушаване гласа на консервативните потребители. 

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments