Facebook заплашва да попречи на потребителите да споделят новинарско съдържание в Австралия, тъй като управляващите обмислят нов закон, който ще принуди технологичните гиганти да заплащат на медиите за техните статии. Законодателите настояват огромни компании като Facebook и Google да заплащат за съдържанието, публикувано на платформите им от новинарските сайтове.
Миналия месец Google предупреди потребителите си, че в резултат на това услугите за търсене могат да станат „драстично по-лоши„. Последният ход на Facebook за блокиране на споделянето на новини предизвика остро напрежение между технологичните компании и регулаторните органи.
Представители на мрежата на социалните медии заявиха, че ако предложеното законодателство се приеме като официален закон, това ще попречи на австралийците да споделят новини във Facebook и дъщерното му дружество Instagram.
Австралийската комисия за защита на конкуренцията и потребителите (ACCC) е изготвила правила за „създаването на равни условия“ между технологичните гиганти и издателите, които според нея изпитват финансови трудности поради загубени приходи от реклама.
„Кодексът просто има за цел да внесе справедливост и прозрачност във взаимоотношенията на Facebook и Google с австралийските медийни собственици.“, заяви председателят на ACCC Род Симс.
По-късно в своя публикация в блог изпълнителният директор на Facebook за Австралия и Нова Зеландия – Уил Ийстън заяви, че проектозаконът „погрешно разбира динамиката на интернет пространството и ще навреди на самите новинарски организации, които правителството се опитва да защити„. Ийстън добави, че Facebook е генерирал 2,3 милиарда кликвания от новинарския си канал обратно към австралийските новинарски уебсайтове на стойност около 200 милиона австралийски долара през първите пет месеца на годината.
Блокирането на новини „не е първият ни избор – той е нашият последен такъв.“, каза още той и допълни, че другите услуги на Facebook, които позволяват на семействата и приятелите да се свързват, няма да бъдат засегнати. Някои бизнес експерти твърдят, че технологичните компании трябва да плащат на медиите за качественото новинарско съдържание, което те публикуват.
„Google, Facebook и други компании се измъкнаха от отговорност, тъй като действаха безплатно твърде дълго време.“, заяви пред „BBC“ миналия месец Майкъл Уейд, професор в „IMD Business School“ в Швейцария и Сингапур.
Google и Facebook заплащат за определен тип новинарско съдържание на определени пазари и по този повод заявиха, че планират да разпространят тази инициатива в повече страни.