Разпръснати из безкрайните мрачни новини в „Туитър“ за увеличаване броя на заболелите с COVID-19, затягащи се карантинни мерки и недостиг на медицински запаси, любопитни истории разведряват социалните потребители. Завръщане на лебеди и делфини в изоставените венециански канали и преминаваща група слонове през селце в Юнан, които са се напили царевично вино и са припаднали в чаена градина, са някои от тях, пише „National Geographic“.
Новините за процъфтяващ живот в най-тежко ударените от коронавируса страни бях препратени стотици хиляди пъти в „Туитър“. Популярността им се пренесе и в „Инстаграм“ и „Тик Ток“. Превърнаха се в новинарски заглавия. Ако има позитивна страна на пандемията, то тя е че животните си връщат земята и бродят свободни из света на хората.
Venice hasn’t seen clear canal water in a very long time. Dolphins showing up too. Nature just hit the reset button on us pic.twitter.com/RzqOq8ftCj
— Gianluca De Santis (@b8taFPS) March 17, 2020
Уви, нищо от това не е истина. Лебедите в социалните постове се появяват редовно в каналите на Бурано – малък остров в метрополията на Венеция, където са били и заснети. Делфините са били заснети в пристанището Сардиния в Средиземно море, което се намира на стотици мили от Венеция. Никой не можа да потвърди къде са направени снимките със слоновете, но китайски новинарски репортаж разби и този мит. Стадо слоновете действително е преминало наскоро през село в Юнан, но това далеч не било нетипично, нито пък са били слоновете от снимките в социалните мрежи и ни най-малко са се напили или припаднали в чайните полета.
Феноменът показва колко лесно грабващи окото и крайно неправдоподобни слухове могат да се разпространят в условията на криза. Хората са склонни да споделят новини, които провокират емоционални реакции в тях. В условията на стрес и напрежение сантиментални снимки на животни могат да бъдат неустоимо спасение. „Вирусното“ разпространение в социалните мрежи е толкова силно, че проучване от 2016 сочи, че в голяма степен следва модела на епидемично разпространение на заболяване.
Когато неистините плъзват в социалните мрежи
Противоречивата новина на Кавери Ганапти Ахуджя в „Туитър“ за „завръщането“ на лебедите във венецианските канали събра над милион харесвания.
Here’s an unexpected side effect of the pandemic – the water’s flowing through the canals of Venice is clear for the first time in forever. The fish are visible, the swans returned. pic.twitter.com/2egMGhJs7f
— Kaveri 🇮🇳 (@ikaveri) March 16, 2020
„Ето един неочакван страничен ефект на пандемията“, пише социалният потребител в публикацията си.
„Водите в каналите на Венеция за пръв път са чисти от незапомнени времена, рибите се виждат, а лебедите се завърнаха“.
Ахуджя, която живее в Ню Делхи, Индия е намерила интересни снимки в социалните мрежи, събрала ги е и ги е публикува в „Туитър“, без да е наясно, че лебедите редовно се завръщат редовно в Бурано още отпреди пандемията от коронавируса.
„Публикацията бе просто споделяне на нещо, което ме зарадва в тези тежки времена“, коментира тя. Тя твърди, че никога не е очаквала новината да достигне такава популярност или да има негативен ефект. „Иска ми се да има възможност за редактиране на публикациите в Туитър за такива ситуации“, добавя още Ахуджа.
Въпреки това тя не е изтрила публикацията и няма такова намерение, защото водите във Венеция са по-чисти от обикновено, заради намаленото движение на лодки, което за нея е единственото, което е важно в случая. Във връзка с безпрецедентния брой на препращане на новината тя написа в „Туитър“:
„Това е личен рекорд за мен и не ми се иска да го изтривам“.
Изтеглянето на социалните публикации
Пауло Ордовеза е уеб разработчик и експерт в потвърждаването на автентичността на изображения, който се подвизава в „Туитър“ с профила @picpedant. Той опровергава фалшиви публикации в социалните мрежи и посочва „лъжците“. Ордовеза наблюдява от първа ръка „алчността за популярност“, която често подтиква хората да пропагандират фалшива информация. Всичко е в въпрос на „предозиране с еуфория, произлизаща от събирането на огромното количество харесвания и препращания, които за отрицателно време достигат хиляди“, коментира той.
Събирането на множество харесвания и коментари води до „незабавно социално възнаграждаване“, обясни Ерин Фогел, социален психолог и докторант от Станфордския университет. С други думи това ни кара да се чувстваме добре. Изследвания сочат, че публикациите в социалните мрежи засилват самочувствието ни и ни дават временна самоувереност.
Търсенето на неща, които да ни карат да се чувстваме добре в голяма степен е засилено в момента, предвид че хората се опитват да се справят с психологическите последици от пандемията, сриващата се икономика и неочакваната изолация.
„Във времена, в които се чувстваме самотни, е крайно изкушаващо да се вкопчваме в такива неща, особено ако дават на хората надежда и позитивни емоции. Идеята, че животните и природата процъфтяват във времената на такава криза може да ни даде чувство на смисъл и цел, че преминаваме през това с причина.“
Превод: Ивайло Йотов