Фолксваген АГ е на път да сключи най-крупните си инвестиционни сделки с китайски електромобилни компании в подготовката си да навлезе на най-големия пазар за природосъобразни автомобили, предават два вътрешни източника от индустрията, цитирани от “Reuters”.
Компанията предстои да изкупи 50% от акциите на “Anhui Jianghuai Automobile Group Holding”, която е притежание на електромобилния концерн “JAC Motors”, в сделка за най-малко 491 милиона щатски долара, информираха запознати по темата, позовали се на анонимност. Немският концерт е напът и да се превърне в основен акционер на производителя на електромобилни батерии “Guoxuan High-tech Co Ltd”, добавят още източниците, като уточняват, че това може да се случи най-рано в петък.
От Фолксваген отказаха да коментират сделките, които бяха първо oпоменати от “Reuters”, като от “Jac” и “Guoxuan” също отказаха коментар. Сделката подчертава намеренията на Фолксваген да затвърди позицията си на най-големия чуждестранен автомобилопроизводител в Китай дори и на фона на удължените карантинни мерки в страната, спада на продажбите и засилената конкуренция от страна на компании като “Tesla”, която се превърна в първия чуждестранен автомобилостроител в Китай с пълно право на собственост върху завода си.
Към края на миналата година, когато бяха продадени 25 милиона автомобила в Китай, и малко преди избухването на паденмията от коронавирус през декември, правителството заложи годишна цел 25% от всеки 2025 продадени автомобила да са електрически. Сделката би превърнала Фолксваген в най-новия чуждестранен автомобилопроизводител, разширил инвестициите си в Китай, след като централната власт започна да отпуска ограниченията за правото на бизнес собственост през 2018, от което “BMW AG” се възползва, за да придобие контрол върху бизнесите си в страната.
Намиращата се в източнокитайския град Хъфей “Anhui Jianghuai”, в която се очаква да инвестира Фолксваген, е изцяло в държавни ръце. Сред активите й са и 25,23% дял в “JAC”, която доскоро бе известна като “Anhui Jianghuai Automobile Group Corp Ltd” и има пазарна стойност в размер на 1,84 милиарда щатски долара.
Местната комисия на “Anhui” за надзор и управление на активите отказа коментар по темата. Със завършването на следката Фолксваген се очаква да инвестира свеж капитал в 50-процентовото си участие в “JAC” и да увеличи производствения капацитет на модулната автомобилна платформа “MEB”, която позволява ефикасно производство в голям мащаб на различни модели електромобили, коментира един от източниците.
Акциите на “JAC” се покачиха с 10% при първото публикуване на новината в сряда, като белязаха и най-активното си търгуване от средата на април от миналата година. Търгуваната на шанхайската стокова борса компания коментира, че майчиното дружество планира да допусне нов стратегически инвестор, като това няма да доведе в промяна в управлението.
Покупката на дял от търгуваната на борсата в Шънджън “Guoxuan”, също намираща се в Хъфей, би белязала първата собственост на Фолксваген в китайски производител на батерии.
Компанията планира да закупи 27-процентов дял от “Guoxuan” чрез частна сделка за покупка на акции и чрез закупуване на част от акциите на “Zhuhai Guoxuan Trading Ltd”, която притежава 18% дял, от които 12% принадлежат на основателя Ли Дзен, коментира един от източниците. Синът н а Ли Дзен притежава 2,5% от компанията, сочи извадка от акционерната борса от този месец.
На база пазарната капитализация на “Guoxuan” 27-процент дял се равнява на близо 1,16 милиарда щатски долара.
Компанията и основателят й Дзен не бяха открити за коментар.
“Guoxuan” е преустановила търговията с акции на компанията на 20 май, обяви компанията във вторник, като Ли Дзен ще продаде част от дела си на неназован стратегически инвеститор. Компанията добави още, че ще продаде част от акциите си чрез частна сделка.
Сделките тепърва предстои да бъдат финализирани, като размерът и условията им подлежат на корекции, коментират източниците.
Фолксваген има участия и в държаваните “China FAW Group Corp Ltd” и “SAIC Motor Corp Ltd”. Целта на немският концерн е да достигне продажби от 1,5 милиона нови електромобила годишно на китайския пазар до края на 2025.
“Фолксваген е постоянно отворена за възможности да оздрави и задълбочи отношенията си с местни партньори”, коментира компанията за “Reuters”. “За това заедно с акционерите на компанията се проучват всички възможни варианти за осигуряването на дългосрочен бизнес успех”.