Когато търговец е обявил две различни цени за даден продукт в един и същи магазин, потребителят има право да плати по-ниската. Това обясни в ефира на „Bulgaria ON Air“ основателят на некомерсиалната платформа „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в контекста на предстоящото въвеждане на еврото в България и риска некоректни търговци да използват този период за нерегламентирани печалби на гърба на потребителите.
Обявяването на две цени за един и същи артикул в даден магазин е забранено от закона. Но вече има търговци, които посочват цените и в лева, и в евро, като при превалутирането закръгляването е в ущърб на клиента. Така например, ако стока струва едновременно и 3 евро, и 6 лв. Освен това, цената в евро е изписана с няколко пъти по-голям шрифт.
„Изискване в Закона за защита на потребителите е обозначаването на цената да е недвусмислено и ясно за потребителя и тя да е в непосредствена близост до стоката, за която важи. Цените задължително трябва да бъдат обявявани в лева. Ако има и друга валута, не е проблем, но потребителят трябва да знае каква е цената в лева. Цените в лева и във всяка останала валута трябва да съответстват“, разясни Руменова.
Тя коментира, че започналите отсега трикове да не се поставят изобщо цени в лева, да се обявяват цени и в лева, и в евро, като тази в чуждата валута е със значително по-голям шрифт, както и да се поставят допълнителни табели с още по-големи размери на цифрите и несъответстващи с другите две цени в лева и евро, без да е ясно за кои точно артикули в обекта се отнасят, имат една цел. И тя е потребителят да бъде привлечен с на пръв поглед по-ниска цена, а когато отиде на касата или дори след покупката (ако плаща с карта и не обърне внимание), да разбере, че плаща повече.
Габриела Руменова отправи апел към търговците да не се възползват от предстоящия преходен период покрай въвеждането на еврото и прилагат нелоялни практики, а да бъдат коректни към своите клиенти. А на потребителите обърна внимание да следят съответстват ли си цените в лева и в евро, за да не бъдат ощетени.