Остава по-малко от месец до великденските празници и на фона на инфлацията българите се замислят какво ще включва традиционната им трапеза. Очакванията им са и тази година цените на яйцата и агнешкото да бъдат вдигнати за празничните дни. Нелоялна практика ли е това? Отговорът на този въпрос даде създателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова за Искра.бг, а именно:
„Когато е обявена определена цена и тя не е съпроводена от някакво послание, че е намалена, а просто си е реалната цена – това не е нелоялна практика, защото това е цената, която търговецът е преценил да обяви и опитва да продаде своята стока на нея, отчитайки всички обстоятелства – че хората са по-склонни сега да го купят това нещо, то е свързано с традициите на българина.“
Според Руменова вдигането на цените на стоките, които традиционно се слагат на трапезата, точно покрай празниците, е неморално и е морално укоримо.
„В крайна сметка идеята е схемата да не бъде „ден година храни“, а българите да бъдем по-солидарни и по-чувствителни към традициите. Трябва да бъдем по-чувствителни към традициите и в тези дни да не се подхожда по този неморален начин, но не е законово нарушение и няма как да се намери правно основание това да бъде санкционирано“, отбеляза още тя.
Експертът отчете, че това, което в момента се наблюдава като потребителско поведение, е хората да се ограничават. Те споделят:
„Ще се лиша, защото съм пенсионер.“
„Сега възможностите ми са по-малки и ще си взема по-малко количество.“
По този повод от „Ние, потребите“ съветват:
„В случай, че цените наистина се окажат много високи, защото трудно може да се прогнозира какво ще се случи в тези дни, съветът ни е – малко по-ограничено консумирайте, макар и характерните за тези празници продукти, защото ще има и други празници, и други дни, в които ще могат да купят на много по-изгодни цени. Идеята ми е не да се стеснява потреблението, а да се избягва правенето на излишни разходи на всяка цена.“
Отсега потребителите могат да започнат да следят цените, да видят с колко ще бъдат вдигнати и да преценят какво количество си струва да закупят от даден продукт, коментира още Руменова, добавяйки: „Също така може да помислят дали не си заслужава да заменят някои стоки, които традиционно са добре продаваеми в тези дни с други, които не изглеждат толкова атрактивни, просто, защото не са се наложили като традиция, но също могат да свършат работа и да доведат до едно разнообразяване на трапезата, която традиционно изглежда по един начин.“
Специалистът посъветва още хората да не се предоверяват на промоциите, които традиционно съпътстват офертите в тези дни, защото може да се окаже, че за много кратък период, търговецът е вдигнал цената, стоката я няма или вниманието се насочва към друга.
„Всеки случай, в който има завишаване на цените за кратко и след това понижаването им, за да се обяви намаление, което реално е фиктивно, е нелоялна търговска практика. Когато говорим за стоки, които не са хранителни, законът задължава търговците да са продавали стоката на старата цена преди да обявят намалението един месец. Ако говорим за хранителни продукти, които са бързоразвалящи се, трябва поне 7 дни стоката да е била продавана на старата цена. В противен случай се счита, че намалението е нереално и това е нелоялна търговска практика, защото потребителят е заблуждаван за намаление, което на практика не съществува.“, заключи Руменова.