Федерална служба за защита на конкуренцията (Bundeskartellamt) на Германия е заповядала на Фейсбук да ограничи значително начините, по които събира и комбинира данни за своите потребители, освен ако не те не са дали своето изрично съгласие.
Контролният орган е извършил разследване на социалната мрежа след опасения, че потребителите не са наясно с обхвата на дейността на фирмата, предаде британският в. „Гардиън“. Разследването се е отнасяло за данни, събрани от източници от трети страни, както и чрез други приложения на Фейсбук, включително Инстаграм.
По-конкретно, постановлението гласи, че:
Различните услуги на Фейсбук – включително Уотсап и Инстаграм – могат да продължат да събират данни, но те не могат да комбинират информацията с основния профил на потребителя във Фейсбук, освен ако потребителят не даде доброволно съгласието си.
Събирането на данни от уебсайтове на трети страни и използването им заедно с потребителския профил във Фейсбук също е разрешено, само ако потребителят е дал разрешение.
От германската агенция добавят, че „задължителната отметка в полето“ за съгласие с всички условия на компанията не е достатъчна основа за „такава интензивна обработка на данни“.
Решението се отнася само за дейността на фирмата в Германия, но има вероятност да окаже влияние върху други регулатори в ЕС. Фейсбук има един месец, за да оспори решението, преди то да стане юридически ефективно.
Фейсбук заяви, че ще обжалва решението, тъй като регулаторът подценява конкуренцията, пред която компанията е изправена, и подкопава общоевропейските правила за защита на личните данни, които влязоха в сила миналата година.
„В бъдеще на Фейсбук вече няма да бъде позволено да принуждава потребителите си да се съгласяват с на практика неограничено събиране и свързване на данни (от сайтове) извън социалната мрежа към профилите им във Фейсбук,“ каза ръководителят на службата Андреас Мунт.
Антикартелната служба започна проверката в средата на 2016 г, упреквайки американския гигант, че събира от трети мрежи – Инстаграм (Instagram), Уотсап (Whatsapp), Туитър (Twitter) и други – голямо количество информация за потребителите без тяхно знание, за да извлече допълнителни печалби от реклама.