Това е нагледен пример за начина на гласуване с квалифицирано мнозинство в Европейския съюз /ЕС/, пише “Politico”. Обичайно блокът взема решения с квалифицирано мнозинство по някои важни въпроси, a сега правилата са на път да бъдат подложени на изпитание, когато 27-те му държави членки проведат окончателно гласуване за налагане на мита върху вноса на китайски електромобили.
Това е решение с дългосрочни последици за европейската автомобилна индустрия, на която Брюксел разпореди до 2035 г. постепенно да се откаже от автомобили, задвижвани с дизелово гориво или бензин. Защитните мита, които компенсират китайските субсидии за бързо развиващите се производители на електромобили, биха могли да спечелят време за адаптация на компании като VW или Stellantis. Налагането на митата обаче може да предизвика и мащабна търговска война с втората по големина икономика в света, като Китай вече заплаши да предприеме ответни мерки срещу износа на европейски алкохол, свинско месо и млечни продукти, както и на автомобили от висок клас.
Германия от месеци наред води активни действия в стремежа си да се противопостави на митата, но без успех. Предстоящото гласуване ще бъде последният шанс за канцлера Олаф Шолц да повлияе на този процес. Тук съществена роля ще изиграе гласуването с квалифицирано мнозинство. За да премахне митата, Берлин ще има нужда от двойно мнозинство, което, първо, е изключително трудно да се събере и, второ, никога досега не е било използвано за отмяна на търговска защитна мярка на ЕС.
Как ЕС стигна до тук?
Председателката на Европейската комисия /ЕК/ Урсула фон дер Лайен предприе обстойна проверка на процеса по отпускане на субсидии за закупуване на електрически автомобили преди близо година и в заключение препоръча да се наложат мита в размер между 8% и 35% върху произведените в Китай електрически превозни средства. Противоречията възникнаха поради факта, че някои компании /като Tesla/ сътрудничиха на разследването, а други /като SAIC/ – отказаха да го направят. В резултат на това ЕК стигна до заключението, че те са получили различни нива на държавни субсидии.
След като миналия четвъртък по време на среща в Брюксел, проведена между заместник-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис и китайския министър на търговията Уанг Вентао, не бе постигнато споразумение, сега се очаква Комисията да изпрати окончателните си препоръки за потвърждаващо гласуване от страните членки на ЕС. Това трябва да се случи в рамките на 10 дни след представянето на въпросните препоръки на експертен панел, наречен Комитет по инструменти за търговска защита, който се състои от длъжностни лица, заседаващи в националните столици. И точно тук се задействат противоречивите правила за гласуване с квалифицирано мнозинство /QMV/.
Какво е квалифицирано мнозинство?
При първото гласуване квалифицираното мнозинство може да одобри или да отхвърли митата с обикновено мнозинство или казано просто 14 от 27-те държави членки на ЕС.
Ако мнозинството е против обаче, това няма да е краят на историята. След това предложението ще бъде оспорено и ще бъде подложено на второ, окончателно гласуване. И тук, за да го отхвърлят категорично, противниците ще трябва да съберат квалифицирано мнозинство от 15 държави членки, представляващи 65% от населението на ЕС.
В последния компонент нагласите /„за“ или „против“/ на държавите се претеглят пропорционално на населението. Това означава, че големите държави от ЕС имат по-голяма тежест при крайния резултат.
Дали това ще е достатъчно, за да се повлияе на държавите, които се колебаят?
Ако Берлин иска да събере достатъчно подкрепа, за да противодейства на митата за електромобилите, то първо трябва да прехвърли „нерешителните“ в лагера на тези, които са „против“.
С изключение на Германия, страните, които се въздържаха през юли, са твърде малки, за да повлияят значително на вота – на тях се падат едва 15 процента от населението на ЕС. Това означава, че лагерът противниците все още няма да може да достигне прага на населението, необходим за спечелване на гласуване с квалифицирано мнозинство. За да постигне целта си, Германия ще се нуждае от повече големи икономики на своя страна, а освен това ще е необходимо тези, които подкрепиха въвеждането на митата през юли, да променят позицията си.
[…] […]