Google и Facebook рискуват да получат големи глоби съгласно австралийския новинарски закон

0
133
Социални медии.
Снимка: Пиксабей

Google и Facebook биха рискували многомилионни глоби, ако не спазят предложеното законодателство, внесено в австралийския парламент в сряда, което ще накара технологичните гиганти да плащат за журналистиката, която показват, информира “Асошиейтед прес”. Австралийският финансист Джош Фриденбърг представи така наречения Кодекс за задължително договаряне на медиите за новини и цифрови платформи и разкри подробности за плана си Австралия стана първата страна, която принуди дигиталните платформи да компенсират новинарските медии за журналистическо съдържание. Пред парламента Фриденбърг заяви:

“Ние не се стремим да защитим традиционните медийни компании от строгостта на конкуренцията или технологичните смущения, за които знаем, че са от полза за потребителите.”

“По-скоро се стремим да създадем равни условия, където не се злоупотребява с пазарната мощ и има подходяща компенсация за производството на оригинално новинарско съдържание.”

Подробностите за законопроекта ще бъдат разгледани от комисията на Сената, преди законодателите да гласуват по него догодина. Нарушенията на кодекса, като липса на добросъвестни преговори, биха били наказуеми с глоба от 10 милиона австралийски долара (7,4 милиона щатски долара) или еквивалент на 10% от годишния им оборот в Австралия.

Ако платформите и новинарският бизнес не могат да се договорят за цена за новини след три месеца преговори, ще бъде назначен тричленен арбитражен комитет, който да вземе обвързващо решение за плащане в продължение на най-малко две годиниСлед това панелът обикновено приема изцяло или платформата, или окончателната оферта на новинарския бизнес.

При “много ограничени обстоятелства”, когато нито една от опциите не е в “обществен интерес”, панелът “може да измени по-разумната от двете оферти”, се казва в правителствените документи. В сметката не е посочено как би било извършено плащането. Платформата и медийният бизнес биха могли да се споразумеят за еднократна сума или редовни плащания въз основа на количеството използвано съдържание на новини.

Facebook и Google заявиха, че ще прочетат подробности за законопроекта, преди да коментират. По-рано Facebook предупреди, че може да блокира австралийското новинарско съдържание, вместо да плаща за него. От своя страна Google заяви, че предложените закони ще доведат до “драматично по-лошо търсене на Google и YouTube платформите”, ще изложат на риск безплатните услуги и биха могли да доведат до данните на потребителите, “предадени на големи новинарски фирми”.

Правителството е загрижено, че Google взема 53% от онлайн рекламни долари, докато за Facebook има дял от 28%, без да плаща за новините, които платформите споделят с потребителите си. Майкъл Милър, изпълнителен председател на News Corp Australia, една от най-големите медийни организации в страната, приветства законодателството във вторник като значителна стъпка към справедливостта.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments