Google ще разшири „предварителното събиране“ на дезинформация в Европа

0
45
Гугъл.
Гугъл. Снимка: Пиксабей

След като видя обещаващи резултати в Източна Европа, Google ще инициира нова кампания в Германия, която цели да направи хората по-устойчиви на разяждащите ефекти на онлайн дезинформацията, предава „Асошиейтед прес“.

Технологичният гигант планира да пусне серия от кратки видеоклипове, подчертаващи техниките, които са общовалидни за много подвеждащи твърдения. Видеоклиповете ще се показват като реклами в платформи като Facebook, YouTube или TikTok в Германия. Подобна кампания в Индия също е в процес на разработка.

Това е подход, наречен пребукинг, който включва обучение на хората как да разпознават неверни твърдения, преди още да са се сблъскали с тях. Стратегията печели подкрепа сред изследователи и технологични компании. Бет Голдбърг, ръководител на изследователската и развойна дейност в Jigsaw, инкубаторно подразделение на Google, което изучава възникващи социални предизвикателства, коментира:

„Има истински апетит за решения. Използването на реклами като средство за противодействие на техника за дезинформация е доста ново. И ние сме развълнувани от резултатите.”

Въпреки че вярата в лъжите и теориите на конспирацията не е нова, скоростта и обхватът на интернет им придават повишена сила. Когато се катализират от алгоритми, подвеждащите твърдения могат да обезсърчат хората да се ваксинират, да разпространят авторитарна пропаганда, да разпалят недоверието в демократичните институции и да стимулират насилието.

Това е предизвикателство с няколко лесни решения. Журналистическите проверки на фактите са ефективни, но са трудоемки, не се четат от всеки и няма да убедят онези, които вече изпитват недоверие към традиционната журналистика. Модерирането на съдържанието от страна на технологичните компании е друг отговор, но то само води до дезинформация другаде, като същевременно предизвиква викове за цензура и пристрастия. За разлика от това, видеоклиповете за предварително групиране са сравнително евтини и лесни за създаване и могат да се видят от милиони, когато се поставят на популярни платформи. Те също така избягват изцяло политическото предизвикателство, като се фокусират не върху темите за неверни твърдения, които често са културни гръмоотводи, а върху техниките, които правят вирусната дезинформация толкова заразна.

Тези техники включват насаждане на страх, търсене на изкупителна жертва, фалшиви сравнения, преувеличение и липсващ контекст. Независимо дали темата е COVID-19, масови стрелби, имиграция, изменение на климата или избори, подвеждащите твърдения често разчитат на един или повече от тези трикове за използване на емоции и критично мислене.

Миналата есен Google стартира най-мащабния тест на теорията досега с видео кампания за предварително зареждане в Полша, Чехия и Словакия. Видеоклиповете анализират различни техники, наблюдавани в неверни твърдения за украински бежанци. Много от тези твърдения се основават на тревожни и неоснователни истории за бежанци, извършващи престъпления или отнемащи работни места на жителите.

Видеоклиповете са гледани 38 милиона пъти във Facebook, TikTok, YouTube и Twitter – число, което се равнява на мнозинството от населението в трите нации. Изследователите откриха, че в сравнение с хората, които не са гледали видеоклиповете, тези, които са ги гледали, е по-вероятно да могат да идентифицират техники за дезинформация и е по-малко вероятно да разпространяват неверни твърдения на други хора.

Пилотният проект беше най-големият тест за предварително зареждане досега и допринася за нарастващ консенсус в подкрепа на теорията. каза Алекс Махадеван, директор на MediaWise, инициатива за медийна грамотност на института Poynter, която е включила предварителното разпределяне в собствените си програми в страни, включително Бразилия, Испания, Франция и САЩ, смята“

„Това е една добра новина в нещо, което по същество беше лош новинарски бизнес, когато става въпрос за дезинформация.“

Махадеван нарече стратегията „доста ефективен начин за справяне с дезинформацията в мащаб, защото можете да достигнете до много хора, като в същото време адресирате широк спектър от дезинформация“.

Новата кампания на Google в Германия ще включва фокус върху снимки и видеоклипове и лекотата, с която те могат да бъдат представени като доказателства за нещо невярно. Един пример: Миналата седмица, след земетресението в Турция, някои потребители на социални медии споделиха видео на масивната експлозия в Бейрут през 2020 г., твърдейки, че това всъщност са кадри от ядрена експлозия, предизвикана от земетресението. Това не беше първият път, когато експлозията от 2020 г. става обект на дезинформация.

Google ще обяви новата си кампания в Германия в понеделник преди Мюнхенската конференция по сигурността следващата седмица. Времето на съобщението, идващо преди това годишно събиране на международни служители по сигурността, отразява повишената загриженост относно въздействието на дезинформацията както сред технологичните компании, така и сред правителствените служители. Сандер ван дер Линден, професор от университета в Кеймбридж, считан за водещ експерт по теорията, изтъква“

„Технологичните компании харесват пребункинга, защото той избягва чувствителни теми, които лесно се политизират.“

Ван дер Линден работи с Google по кампанията му, а сега съветва и Мета, собственикът на Facebook и Instagram. В изявление, изпратено по имейл до „Асошиейтед прес“, компанията обяснява:

„Meta е включила пребукинг в много различни кампании за медийна грамотност и борба с дезинформацията през последните години.“

Те включват програма за 2021 г. в САЩ, която предлага обучение по медийна грамотност относно COVID-19 на чернокожи, латиноамерикански и азиатски американски общности. Участниците, преминали обучението, по-късно бяха тествани и се оказа, че са много по-устойчиви на подвеждащи твърдения за COVID-19.

Пребукинг идва със своите предизвикателства. Ефектите от видеоклиповете в крайна сметка изчезват, което изисква използването на периодични „усилващи“ видеоклипове. Освен това видеоклиповете трябва да бъдат достатъчно добре изработени, за да задържат вниманието на зрителя, и пригодени за различни езици, култури и демографски данни. И подобно на ваксината, тя не е 100% ефективна за всички.

Google установи, че кампанията му в Източна Европа варира в различните страни. Докато ефектът от видеоклиповете е бил най-висок в Полша, в Словакия те са имали „малко или никакъв забележим ефект“, установиха изследователите. Едно възможно обяснение: Видеоклиповете са дублирани на словашки език, а не са създадени специално за местната публика.

Но заедно с традиционната журналистика, модерирането на съдържанието и други методи за борба с дезинформацията, предварителното разпределяне може да помогне на общностите да постигнат един вид колективен имунитет, когато става въпрос за дезинформация, ограничавайки нейното разпространение и въздействие. Пред изданието Ван дер Линден добави“

„Можете да мислите за дезинформацията като за вирус. Разпространява се. Задържа се. Може да накара хората да действат по определени начини. Някои хора развиват симптоми, други не. Така че: ако се разпространява и действа като вирус, тогава може би можем да разберем как да ваксинираме хората.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments