Този месец грамофонните плочи отново ще влязат в британските класации за инфлация за първи път от 32 години насам, като част от ежегодното преразглеждане на кошницата от стоки и услуги, използвана за изчисляване на темпа на нарастване на цените, съобщава „Агенция Ройтерс“.
Промяната в инфлационната кошница на Службата за национална статистика дава представа за промените във вкусовете и потребностите на британците. Ето какво каза по темата статистикът от ONS Мат Кордър:
„Често кошницата отразява възприемането на нови технологии, но завръщането на грамофонните плочи показва как културните възраждания могат да повлияят на нашите разходи.“
Грамофонните плочи се завръщат в инфлационната кошница за първи път от 1992 г. насам, присъединявайки се към компактните дискове, абонаментите за стрийминг на музика и цифровите изтегляния след възраждането на търсенето на по-осезаеми форми на музика. Тази година кошницата напускат дезинфектантите за ръце, тъй като ONS съобщава за „значително намаляване на пространството по рафтовете, отделено за този продукт, тъй като търсенето е намаляло след пандемията“.
Топлите пилета на ротационен принцип също бяха изключени от кошницата, тъй като някои супермаркети спряха да предлагат този продукт в полза на прясно приготвени пилешки бутчета и крачета за пазара на обедни храни. Към кошницата се присъединиха фритюрниците – малки електрически фурни, които имат за цел да заместят фритюрника, без да се използва олиото – при които според ONS търсенето се е увеличило с 30 % между 2021 и 2022 г. Други признаци на тенденция към по-здравословно или по-капризно хранене включват добавянето на олио за готвене с пулверизатор, оризови кейкове и безглутенов хляб.
Като цяло ONS добави 16 продукта и премахна 15 от кошницата от 744 различни стоки и услуги.