За нелоялна търговска практика с несъществуващи и изчезващи промоции сигнализираха читатели на Искра.бг. Вчера сутринта в магазин на търговската верига „Лидл“ в Самоков те са се натъкнали на празен щанд, на който е трябвало да стоят намалени наполовина, според брошурата, буркани с кисели краставички.
В сигнала до Искра.бг се казва, че въпросният продукт не е бил наличен в 10:10 часа сутринта в първия ден на промоцията, което поставя под съмнение дали тя изобщо е съществувала или е сложена за заблуда на клиента.
Потърсихме за коментар „Ние, потребителите“, които потвърдиха, че когато обявени за промоционални стоки липсват в търговския обект още в първите часове от деня, това е нелоялна търговска практика.
„За съжаление, явлението се среща от години и във всеки отделен пример води до финансови загуби за хората, а Комисията за защита на потребителите не дръзва да приложи цялата строгост на закона и да санкционира това грубо нарушение“.
Те уточняват, че казусът е описан в чл. 68ж от Закона за защита на потребителите така: „покана за покупка на стоки или услуги на определена цена, като не се посочват разумни основания, поради които търговецът няма да може да достави или да осигури доставянето от друг търговец на стоките или услугите или на равностойни стоки или услуги на обявената цена за определен период от време и в разумно количество съобразно стоката или услугата, обема на направената реклама за стоката или услугата и предложената цена.“
„Разпространяването на рекламни брошури и телевизионни реклами за стоки в намаление, които не могат да бъдат открити в магазините на веригата, е изключително некоректно спрямо клиентите. Първо, защото те ще отделят време и средства, за да отидат до магазина и в най-добрия случай че останат без планираната покупка. Възможно е обаче и да претърпят още загуби, в случай че се изкушат да си закупят алтернативен на търсения от тях продукт при по-неизгодни условия – дали защото продуктът ще е по-скъп, дали защото съотношението цена-качество няма да е в полза на потребителя или по друга причина“.
От онлайн платформата допълват, че този тип нелоялни практики целят привличане на клиенти в търговския обект с намалени цени на стоки, от които не осигуряват разумни количества, съобразно направената реклама – както е по закон. Тяхната цел е да продадат други продукти на редовните им цени и тя често се реализира, тъй като хората по-скоро няма да си тръгнат с празни ръце от магазина и все ще си купят нещо.
Отговорната за забраната за прилагане в бъдеще на тази практика е на Комисията за защита на потребителите /КЗП/, като санкциите по закон могат да достигнат до 50 000 лева.
Законът за защита на потребителите също така дава възможност на КЗП да задължи рекламодателя/рекламната агенция да огласи за своя сметка и по подходящ начин акта, с който е установено нарушението, както и да разпространи съответната коригирана реклама.
От „Ние, потребителите“ отправят съвет към хората, които се сблъскат с подобен вид несъществуващи промоции:
„Помолете консултант в обекта да ви достави стоки при рекламираните условия.
Обърнете му внимание, че законът го задължава да направи това в разумен срок.
При предложение да закупите алтернативна стока с цена или характеристики, които не ви устройват, откажете.Ако не успеете да решите казуса на място, подайте писмена жалба до управителя на обекта
Следваща стъпка е да сезирате КЗП с искане да установи нелоялната търговска практика, да я забрани и санкционира“.
Те допълват, че за редуцирането на тези практики е важно потърпевшите клиенти да споделят личните си потребителски истории с медиите и в социалните мрежи.
От Искра.бг оставаме отворени за всички засегнати страни да се изкажат по казуса.
Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg
Аз съм от Бургас и живея в М. Рудник. Тука магазин Лидъл винаги е точен. Имаше краставички като първият буркан беше на една цена а вторият на друга. Също така и боб в кутийки,салам луканков и още много стока. Х
ората купуваха и бяха доволни.