Граждани се свързаха с Искра.бг, че има сериозни проблеми с плащането на синята зона в Созопол. Те посочиха, че цената за 1 час паркиране е 2 лева, а заплащането се извършва предварително за необходимия часови диапазон посредством паркинг автомати /паркомати/ – в брой, с дебитна/кредитна карта или онлайн чрез мобилно приложение, сканирайки QR код. Позволеният максимален престой в „синя зона“ на автомобилите е 4 часа. Обозначени са и инвалидни места, на които също максималният престой е 4 часа.
Целта на синята зона в града е да се намали трафикът в Стария град и да се подобри паркирането.
Но какво се получава – единственият начин да се плати синята зона е само чрез монети. Търсейки да развалят пари, шофьорите оставят колите си, при което се оказва, че при връщането им са глобени от репатриращ автомобил тип „паяк“, тъй като не са заплатили веднага синята зона. Това се извършва от служители на Обществен ред, които следят за неправилно паркирани превозни средства и при нарушение ги санкционират с фиш съгласно ЗДвП и Наредба за опазване на обществения ред и сигурност на територията на Община Созопол.
На паркоматите има и монтирани двупосочни разговорни устройства за пряка връзка с кол център при необходимост от оказване на помощ при разплащане, но и те не винаги работят.
От 1 юни на територията на морския град действа репатриращ автомобил, който премества превозни средства на паркинг „Юг“, намиращ се на Стадион „Арена Созопол“. Освобождаването на преместените автомобили се извършва след заплащане от страна на нарушителя със следните санкции и такси въз основа на чл.151 и чл.152 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол:
– за вдигнато, транспортирано и свалено на охраняем паркинг ППС – 80 лева.
– за ППС, спрямо което са започнати подготвителни действия за вдигане, но собственикът или пълномощникът се е явил на мястото на нарушението – 40 лева.
– за престой в наказателен паркинг се заплаща такса от 3 лева на час.
За периода от 1 юни до 30 септември функционират и общинските паркинги. На паркингите няма присъствие на общински служители, разплащането се извършва само посредством разплащателни устройства. От тази година са монтирани и светлинни информационни табели, указващи дължимата сума при излизане от паркинга.
Тук възниква един важен въпрос: Умишлено ли не работят всички опции за плащане на синята зона в Созопол?
За да получим отговор на този въпрос потърсихме ОП „Общински паркинги и синя зона“-Созопол. Те казаха пред Искра.бг:
„Имахме проблем с QR код и дебитна/кредитна карта, но вече всичко е оправено и работи. Засега, доколкото сме информирани, всички опции за плащане работят.“
Шофьори обаче споделят, че проблемите със синята зона в Созопол не са отсега, а от няколко години. Това ги навежда на мисълта, че това се прави с определена цел от Общината, за да получават повече приходите от паркиране.
Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg