„Бургаският мост не се стопанисва добре! Лош монтаж на захранващата система на асансьора и немарливост към спасителните пояси. Въжетата са оплетени и силно амортизирани. Невежи проектанти са изхарчили парите на данъкоплатците! Материалите вложени в изграждането на асансьора и осветителните тела не отговарят на 100% на морския климат. Вместо да се използват неръждаеми материали и сплави са използвани най-обикновени железа, които са довели до кратка експлоатация на съоръжението, което гние в момента. Това е така заради липсата на експертно мнение, водещо до излишни харчове на Общината!“
За това алармираха граждани, които изпратиха сигнал и снимков материал до Искра.бг. В него те питат: Кой стопанисва Моста? Защо асансьорът не работи и е в толкова лошо състояние? Защо не бъде демонтиран?
Бургазлии са възмутени как през годините е бил ремонтиран, но сега това не се случва и е изведен от експлоатация. Недоволството им е, че е сложен обикновен асансьор в морска вода, при което това съоръжение „никога няма да тръгне, а е струвало скъпо на данъкоплатците“.
„Този асансьор трябва да бъде амортизиран, т.е. да издържа на солена вода. Който го е сложил, изобщо не е спазил тези изисквания. Отделно точно на това място е излишно да има подобно съоръжение, защото понякога морето вдига огромна вълна и го залива. По практично би било да се изгради хидравлично съоръжение, което е на принципа за разтоварване на стоки от корабите – „тип ножица“. Там беше нужно да е нещо елементарно с малко табло за управление, което нямаше да надвишава сумата от 10 хил. лева“, посочват в позицията си възмутените граждани.
Специалисти в областта споделят, че подобен асансьор струва над 70 хил. лева. Според тях това е изключително скъпо съоръжение, но е с неправилните материали. По думите им трябва да бъде изработено от неръждаема стомана, съобразено с морския климат, тъй като е построено буквално във водата. Те са категорични, че е нужно да е с максимално херметизирана шахтата, за да няма толкова морски изпарения в нея.
„Асансьорът е изграден от черно желязо, релсите са му от обикновена конструкционна стомана, които са ръждясали до неузнаваемост. Отделно лагерите не са в правилните шахти, предполагаме, че и те са корозирали. Електрическата система е направена за обикновен асансьор в жилищна сграда, но при морски условия, тя трябва да бъде прилежно подредена и херметически затворена, за да не може морската вода да я уврежда. Не са спазени никакви норми“, заявиха експерти в областта. Те допълват:
„Външната му облицовка не е достатъчно затворена, при което влизат морски изпарения и заради това всичко е ръждясало. Това съоръжения е за сухи помещения, за да се монтира точно на Моста е необходимо да е тройно по-скъпо. Причината е, че неръждаемите материали са на доста по-високи цени. Ще направим една елементарна съпоставка между асансьора и изграждането на самия Мост. За пилоните му е използвана неръждаема стомана от висок клас и през годините нито има ръжда, нито пък някакъв вид ерозия. Стоманата, обвиваща се около бетона го защитава от ерозия и Мостът изглежда непоклатим, но изработката на асансьора няма нищо общо с тези материали.“
Според гражданите това е поредната спечелена обществена поръчка, като някой се е възползвал от нея.
„За нас няма качествени инженери, тъй като това не се прави така. Не, че не може да се направи, може, но да е специално проектиран и да е добре обмислен за 100% морска вода. Отделно монтажът на осветлението е направен по погрешен начин, даже е счупена една от плочките при пробиването“, коментираха хората. Гражданите отбелязаха още, че за толкова години няма отговорник за Моста, който да наглежда дали поясите и съоръженията са изрядни.
„Важно е тези съоръжения да са полезни и да могат да се използват при нужда“, категорични са бургазлии.
От Искра.бг направихме запитване до Община Бургас със следните въпроси:
1. Поради каква причина и кога е монтиран асансьорът?
2. Средствата за асансьора са от бюджета на Община Бургас, европейски средства по проект или от другаде? Ако средствата са по европроект, моля за номера на проекта, а ако са от обществена поръчка – за номера на обществената поръчка.
3. Асансьорът чия собственост е /държавна, общинска, друга/ и кой отговаря за поддръжката му?
4. Към днешна дата асансьорът не функционира. Каква е причината да не функционира и защо не е ремонтиран?
5. Във връзка с точка 3, ако асансьорът е собственост на Община Бургас, респективно тя отговаря за поддръжката му, ще бъде ли ремонтиран и въведен в експлоатация или не? Ако отговорът е отрицателен – защо няма да бъде ремонтиран?
„Съоръжението е монтирано, за да обслужва пасажерски кораби от и до остров „Св. Анастаси“. След като тези курсове се преместиха на Морска гара-Бургас, неговата нужда отпада, но асансьорът беше оставен, за да обслужва гражданите. Асансьорът се поддържа от специализирано звено на Община Бургас“, това е част от отговора, изпратен до медията ни. Според тях няма причина асансьорът да бъде въведен в експлоатация.
Според бургазлии, след като са дадени обществени пари за това съоръжение, съответно „е редно да се поддържа, а не да овехтее“, тъй като това е загуба за цялото общество.
От Искра.бг направихме каквото е нужно за разрешаване на този казус, но Общината прецени, че няма нужда от асансьор на този етап.
Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg