Граждански авиационни оператори могат да помогнат за по-бързото стартиране на дейността на системата ХЕМС

0
41
Емил Нешев
Емил Нешев. Снимка: Пресцентър

Граждански авиационни оператори могат да помогнат за по-бързото стартиране на дейността на системата ХЕМС. Това мнение изрази пред „Bulgaria On Air“ директорът на Планинската спасителна служба Емил Нешев. 

Проектът за закупуването на 6 медицински хеликоптера за спешна помощ е готов. Предстои да се обяви обществената поръчка за покупката им. Първият от тях се очаква да дойде след 2 години, а последният – след около 10.

„Толкова дългоочакван проект. Не става дума само за шестте машини, има много друга работа, която е невидима за повечето хора. Като се започне от законови промени и регламентиране на целия този процес. Системата има нужда от всякакъв вид регламентация, тъй като досега такава не е работила в България“, посочи Нешев. 

Предвижданото създаване на държавен авиационен оператор е дълъг процес, той изключва и възможността да се закупи хеликоптер втора употреба, обясни той и допълни, че ускоряването на процеса и по-бързото стартиране на дейността на системата ХЕМС може да се осъществи, ако се закупят хеликоптери втора употреба.

А дали е възможно да не чакаме произвеждането на такъв хеликоптер, а да си вземем „втора ръка“, Нешев подчерта:

„Ако се прави така, както се афишира в момента – със създаването на държавен авиационен оператор, който да изпълнява тази функция, е малко вероятно. Друг е случаят, ако се предприеме такъв тип законодателство, което да дава възможност за публично-частно партньорство, което да отвори възможността за частни компании, които са граждански авиационни оператори, да изпълняват тази дейност. Тогава те може да си осигурят и втора употреба машини, които да не бъдат по-различни от новите – наистина да могат да се случат веднага нещата“.

Запитан от водещите колко животи може да бъдат спасявани с тези хеликоптери, той каза:

„Погледнато в европейски и световен мащаб това са страшно много животи – 30-40% от тежките случаи може да бъдат обработени с хеликоптер бързо, щадящо. Това са 30-40%, на които даваш наистина шанс“.

Във връзка с медицинския персонал, необходим за специализираните хеликоптери, Нешев отбеляза, че всяка държава взима решението сама за себе си по законодателен път дали това да бъдат медици или парамедици, като към настоящия момент предстои да бъде взето такова решение и за България.

„При всички случаи, това са специализирани длъжности, които трябва да се развият тепърва“, заключи той.

Много важен е и въпросът как медицинските хеликоптери ще кацат в близост до лечебните заведения.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments