САЩ обявиха, че няма да отлагат крайния срок, в който авиокомпаниите трябва да оборудват самолетите си с нови сензори, за да се справят с възможните смущения на 5G, въпреки опасенията, че крайната дата може да доведе до проблеми, свързани с организацията на полетите. Министърът на транспорта Пийт Бутигиг заяви вчера, че авиокомпаниите са били уведомени, че крайният срок 1 юли остава в сила.
Авиокомпаниите от своя страна предупредиха, че няма да могат да спазят крайния срок и вероятно ще бъдат принудени да приземят извънредно някои самолети. Телекомуникационните компании вече отложиха въвеждането на 5G, за да дадат възможност на авиокомпаниите да се адаптират към новите разпоредби. В САЩ радиочестотите, които се използват за 5G, са в част от спектъра, известен като C-Band.
Федералната авиационна администрация и авиационните компании вече изразиха опасения, че безжичните 5G мрежи могат да повлияят на висотомерите на самолетите, които измерват височината на самолета над земята. Обсъждайки промените с авиокомпаниите, вчера Бутигиг ги е призовал да работят активно, за да модернизират самолетите си преди крайния срок, предаде информационна агенция “Reuters”.
Миналата година опасенията, свързани с 5G, доведоха до някои смущения на американските летища. Ето защо тогава големите технологични компании, като Verizon и AT&T, се съгласиха да отложат внедряването на технологията 5G до 1 юли 2023 г., за да дадат на авиокомпаниите време да преоборудват височинните си самолети. Решението беше взето след няколко други предишни забавяния. Международната асоциация за въздушен транспорт, търговска група, представляваща повече от 100 авиокомпании, които извършват полети от и до САЩ, предупреди, че решението да не се удължава повече крайният срок прави по-вероятни смущенията през лятото.
Авиокомпаниите преди време обявиха, че настояват сигналите на 5G да бъдат изключени в диаметър „приблизително две мили от пистите на летищата, както е определено от Федералната авиационна администрация“. В отговор на това технологичните компании заявиха, че технологията е безопасна и обвиниха авиационната индустрия в всяване на страх и изопачаване на фактите.
В ЕС мрежите работят на по-ниски честоти от тези, които доставчиците в САЩ планират да използват, което намалява риска от смущения. 5G устройствата могат да работят и с по-ниска мощност. Въпреки това някои държави вече са предприели допълнителни мерки за намаляване на възможните рискове. Във Франция около летищата са обособени наречените „буферни зони“, в които сигналите на 5G са ограничени, а антените трябва да са наклонени надолу, за да се предотвратят потенциални смущения.
Органът за гражданска авиация на Обединеното кралство успокои, че до момента няма потвърдени случаи, в които 5G смущения да са довели до неизправност на системата на въздухоплавателното средство. Все пак, той подчерта, че различните национални стратегии за мобилни телекомуникации означават, че някои държави са изложени на по-голяма заплаха в сравнение с други.