Хиляди моряци са в капан на търговските кораби, след като международните рестрикции, свързани с COVID-19 не допускат стъпването им на брега или смените им с друг екипаж. Това стана ясно от интервю с моряка Любомир Стефанов за “Bulgaria ON AIR”.
Любомир Стефанов работи като главен механик на търговски кораб. Той споделя, че не е слизал на твърда земя от 4 януари, когато е бил в Южна Африка. При нормални условия моряците се стараели да се разхождат по брега поне веднъж месечно, но в последните месеци това е станало невъзможно, обяснява той.
За българския механик по-важни са смените на екипажите, които в момента не се случват, заради мерките, свързани с коронавирус пандемията. Той е един от потърпевшите след неуспешен опит за смяна в Канада.
На търговски кораби се смята, че работят над 1 милион души като всеки месец около 100 хиляди от тях биват сменени. За да се извърши такава смяна е необходимо тя да се заяви 2 седмици по-рано, за да се уредят визите и транспорта на моряците. Сега много от летищата и посолствата не работят, а националните изисквания на десетки държави изискват поставянето на новопристигнали в страната под карантина. По този начин, дори моряците да стигнат до съответната държава за осъществяване на смяна, те може да са задължени да изчакат 2 седмици преди допускане до кораб – срок за който един контейнеровоз „може да достигне другия край на света“, казва Стефанов.
На кораба, на който е българинът, няма лекар, но все пак се чувстват късметлии, след като в Сингапур са успели да ги снабдят с лекарства. Макар да се надяват да не се наложи да се самолекуват, лекарствата са им утеха, с която останалите параходи вероятно дори не разполагат.
Моряците се чувстват „като прокажени“ и в резултат на невъзможността да слязат, поради създалият се „омагьосан кръг“, са преуморени. Стефанов подчертава, че това ги прави опасни за самите себе си, както и за околните, и призовава правителствата да отворят „зелените коридори“, за да се приберат хората у дома.