„Тази граница е изключително важна. Нашето желание е тя да бъде сигурна. Преминават над 1500 камиона на денонощие. Държавата и нейните представители в лицето на БАБХ вършат тази работа и ефектът аз се надявам, че ще стане видим след много кратък период от време. Защото сега се правят констатации, които показват нереално нещата, които се случват. А искам и да подчертая, че от 20 май са събрани такси и плащания за 1 216 000 лева. На мен ми беше зададен въпрос от един от депутатите в противен случай колко щяха да постъпят в бюджета на държавата и аз му казах – Не повече от 150 000 лева.“
Това коментира пред Искра.бг изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните /БАБХ/ Христо Даскалов във връзка с казуса с развалянето на договора с частната фирма на ГКПП „Капитан Андреево“ и поемането на нейните функции от държавата. Даскалов подчерта, че тази огромна разлика идва от това, че вече държавата събира всички такси и те постъпват в бюджета. Досега това е правено от частната компания „Евролаб 2011“.
Директорът на БАХ разказа още, че от 20 май насам е прекарал на граничния пункт цели 7 дни. Той е видял, че един камион няма практическата възможност да бъде обслужен за 6 минути. А частната фирма преди това е декларирала именно такъв период от време. По думите на Даскалов са необходими минимум 12 до 15 минути. За да разбере откъде идва тази съществена разлика, той е издал вчера заповед на служителите да му докладват писмено как са успявали преди 20 май да обслужат камионите за по 6 минути, след като само паркирането отнема около 1.5 минути.
„И на мен ми се иска да видя каква е била тази страхотна организация и ние да можем да си вземем, както се казва, поука“, подчерта той.
Даскалов обясни още, че след като държавата е поела контрола на ГКПП „Капитан Андреево“ са били саботирани:
„Тези опити са бяха правени от представители на фирмата. Фирмата, която е оператор на товарите, има едно много важно задължение и това е да въведе данните за товара 24 часа преди камионът физически да дойде на нашата граница. Като се вкарат тези данни, те трябва да се валидират и когато се валидират, те вече излизат в компютрите на нашите инспектори и да извършим физическата проверка на нашата граница. Представете си как идват 50 камиона, които нямат тези данни. Тоест камионът стои там и запушва това пространство и през това време се водят преговори. Шофьорът се обажда в Турция на собственика. Той започва да звъни на фирмата, която е оператор. Тя, когато прецени, ще му валидира данните. И по този начин се губи едно технологично време и се създават тези навалици, които медиите отразиха масово. Това е един от начините да се прави този т.нар. саботаж. Другото, което се прави е, че се обработват документите на по-задните камиони. А тези, които стоят отпред, чакат да им бъдат обработени документите.“
Той каза още, че товаро-разтоварната дейност не е помощна.
„Защото един инспектор стои там и може да пожелае да се свалят три палета, може и всички. Това вече е негово решение. Те са подготвени как да го правят и това нещо трябва да се знае. Ти не можеш да разчиташ на товаро-разтоварване от частна фирма. Ако техният шеф каже на работниците, че днес ще спрат да работят, границата ще бъде блокирана“, категоричен беше директорът на БАБХ.
Чуйте цялото интервю с Христо Даскалов в следващия аудиофайл:
Той разкри пред Искра.бг, че на пункта са били монтирани камери още през 2006 година, но се е оказало, че те не са работели изобщо и това е било установено сега.