Huawei финтира Google: Пуска новата си платформа за приложения

0
491
Huawei
Снимка: Pixabay

Тъй като Huawei отброява дните до пускането на най-новия си смартфон P40 Pro, загубата от раздора с Google продължава да генерира сериозни загуби на мобилния гигант. Google/Huawei  наляво и надясно доминираха в заглавията на черния списък в САЩ и доведоха до това, че китайският гигант разработи своя платформа за приложения, с която да замени Google магазина. Платформата включва напълно оборудван магазин за приложения и основните услуги, които потребители ползват, сред които дори нова навигационна система, пише Forbes.

Каквото не е имало досега на картата, вече може да бъде намерено. Какво означава това? Всеки браузър може бързо да получи достъп до търсачки по избор, стига достъпът до тези платформи да не е ограничен. Но търсенето в момента очевидно е много по-интегрирано от само началните страници на браузъра. Новини, време, пътувания, медии – виждаме резултатите от тези приложения, които в същото време са защитени през нашите устройства. Властта в ръцете на Google доведе до феноменален финансов успех, но и отговорност за влиянието върху съдържанието, което мнозина от нас използват всеки ден.

И така изненадващите новини, изтичащи от Huawei тази седмица, са огромни – Huawei Search е на път и скоро ще стартира “като част от екосистемата Huawei”. Това не само представлява нов бизнес риск за Google заради продължаващото разцепление в технологиите на изток срещу запад, но също така повдига някои важни въпроси около това кой избира и филтрира нашите новини. Huawei е вторият най-голям доставчик на смартфони в световен мащаб, като аудиторията му се простира извън границите на Китай.

Има ясни последици за китайската компания, при спазване на местните закони относно съдържанието и цензурата, филтриращи новини за потребители по целия свят. Миналия месец например китайските социални медии, както и Baidu, водещата му търсачка, бяха обект на държавен контрол върху публикуването на информация за коронавирус. Докато западните платформи също са обект на цензура в Китай, въпросът за натиска, който се прилага върху новините на китайската компания извън страната, не е ясен.

Екипът на XDA-Developers тества Huawei Search, като отчита, че това е „основно приложение за търсене, което ви позволява да въведете заявка в интернет за уеб страници, видеоклипове, новинарски статии или изображения”. Но, като пример, данните за времето се захранват от Huafeng-AccuWeather, съвместна агенция, която очевидно източва прогнозни данни от Китайската метеорологична администрация“.

От агенцията казват в заключение:

“Не можем да съпоставим резултатите от търсенето с Huawei Search с резултати от Google, Yahoo, Bing, DuckDuckGo, Yandex, Ask или AOL.” Софтуерът е лицензиран от ирландското дъщерно дружество на Huawei и изглежда, че отговаря на съответните разпоредби на GDPR относно премахването на данните от търсенето. XDA-разработчиците стигнаха до заключението, че “би било много прибързано да се твърди, че Huawei Search е алтернатива на търсенето с Google или Microsoft Bing, но има вероятност тази услуга да се превърне в достоен конкурент по тази линия на пазара”.

Това не е приложение за картографиране, това не е нова апликация за нашия имейл или машина за обработка на плащания. Това е потенциален филтър, който седи над световната мрежа и обслужва съдържание за стотици милиони потребители по целия свят. Независимо дали вярвате на твърденията на САЩ, че Huawei се контролира от китайската държава, че е субсидирана и се подчинява на законите за национална сигурност на Пекин, несъмнено е компания, базирана в най-силно цензурираната страна на планетата.

Досега тази история е съсредоточена върху специализираното приложение Huawei Search. Но зад това приложение стоят редица търсачки и свързани услуги. И перспективата тези двигатели и техните резултати да бъдат защитени и криптирани съгласно операционната система на Huawei, представляват повече проблем, отколкото самото приложение.

И преди експертите от Forbes са коментирали непреднамерените последици от черния списък на САЩ – загубата на Google и САЩ на глобално влияние върху мобилните стандарти. Пускането за трети път на конкурент на масираните Android и iOS – алтернативата на Huawei да доминира позиция, която ще се наблюдава мащабно от потребителите по света. Тази новина за новата търсачка е съществена стъпка към това и от гледна точка на прозрачността има тревожни последици. Съществува и фактът, че данните, свързани с търсенето, ще бъдат запазвани в историята на браузването на тези потребители.

Ако искате да се убедите сами, Huawei Central публикува връзка за изтегляне на Huawei Search, въпреки че няма да намерите това приложение в AppGallery, тъй като то все още е под вътрешно тестване и не е стартирано публично показване.

Междувременно Google е подала заявление за лиценз на американския отдел за търговия за възстановяване на линиите за доставка до Huawei. Това ще върне софтуер и услуги на потребителите на Android на китайския гигант по целия свят. И ако това се случи, ще има различен въпрос: Кое от алтернативните приложения и предложения на Huawei ще бъде спряно, ограничено до Китай или пренесено като алтернативи на неговите устройства?

Превод: Диана Тодорова

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments