Има риск инфлацията да се повиши отново, смята водещ икономист, имайки предвид атаките срещу кораби, използващи жизненоважен търговски път през Червено море, предава „BBC“. Мохамед Ел-Ериан заяви, че въпреки че прекъсването на доставките не е толкова сериозно, колкото по време на COVID, той предупреди, че това ще повиши цените и ще удари икономическия растеж. Няколко корабни фирми спряха свои плавателни съдове, използващи маршрута на Червено море след атаки на бунтовниците хуси в Йемен.
Миналата седмица САЩ и Обединеното кралство нанесоха военни удари срещу хусите. Д-р Ел-Ериан, президент на Куинс Колидж, Кеймбридж и главен икономически съветник в гиганта за финансови услуги Allianz, коментира за програмата „Today“ на „BBC“:
„В сравнение с това, което би се случило иначе, ще наблюдаваме по-висока инфлация, по-високи лихви по ипотечните кредити и по-нисък растеж.“
И още:
„В абсолютно изражение обаче това е нищо в сравнение с това, което имахме през 2021 г. и 2022 г. Този шок няма да е толкова голям, но е жалко.“
Около 12-15% от световната търговия преминава през Червено море през протока Баб ал Мандаб – канал с ширина 20 мили, който разделя Еритрея и Джибути от африканската страна и Йемен от Арабския полуостров – и Суецкия канал.
Подкрепяните от Иран бунтовници хуси започнаха да атакуват търговски кораби с ракети и дронове в края на миналата година след началото на войната между Израел и Хамас през октомври. Големите корабни фирми вече пренасочват корабите си около нос „Добра надежда“ в Африка, което може да добави 12 дни за товари, пътуващи между Сингапур и Северна Европа. Забавянето може да бъде дори по-дълго, до 18 дни, за кораби, плаващи между Сингапур и източното Средиземноморие, според Hapag-Lloyd, корабният гигант.
Инфлацията – която измерва темпото, с което цените се покачват – спадна рязко в Обединеното кралство от върховете от 11,1% през октомври 2022 г. до 3,9% през годината до ноември. Войната на Русия с Украйна също подхрани инфлацията, като повиши по-специално цените на петрола и храните.
S&P Global Market Intelligence съобщи, че близо 15% от стоките, внесени в Европа, Близкия изток и Северна Африка, се доставят от Азия и Персийския залив по море. Това включва 21,5% от рафинирания петрол и повече от 13% от суровия петрол.
Суровият петрол Brent, международният еталон за цените на петрола, достигна 80 долара за барел миналата седмица, след като САЩ и Обединеното кралство предприеха военни действия срещу хусите в Йемен, но оттогава се понижи до 77,75 долара в понеделник.
Червено море също е важен маршрут за доставки на втечнен природен газ. Днес се появиха съобщения, че QatarEnergy, основен износител на LNG, е спрял изпращането на кораби през пролива Bab el-Mandeb. „Bloomberg“ съобщи, че 5 кораба са били спрени от петък.
Последните данни за инфлацията за декември ще бъдат публикувани в сряда. Банката на Англия, подобно на други големи централни банки, повишава лихвените проценти, за да охлади инфлацията. Финансовите пазари прогнозираха, че тази година ще започнат да намаляват разходите за заеми, тъй като инфлацията изглежда се връща към целта на Bank of England от 2%.
Гуверньорът на банката Андрю Бейли обаче предупреди през декември, че е „твърде рано“ да се спекулира за намаляване на лихвите.
Според д-р Ел-Ериан някои ипотечните разходи може да са изложени на риск от увеличаване, ако инфлацията не успее да се забави или дори се увеличи и банката не намали лихвените проценти.
Около 1,5 милиона притежатели на ипотечни кредити ще изтекат сделките си с фиксиран лихвен процент през 2024 г., според Financial Conduct Authority, градския регулатор. Междувременно може да има повече смущения в световното предлагане на стоки, когато фабриките в Китай затворят за китайската Нова година на 10 февруари.
„Наистина съм притеснен“, призна д-р Ел-Ериан. Той обясни:
„Изправени сме пред значителни насрещни ветрове, живеем в нова реалност, в която предлагането на глобалната икономика е много по-крехко, което означава, че инфлационните тенденции са по-големи, отколкото бяха преди.“
Hapag-Lloyd, която спря своите кораби да пътуват през Червено море на 21 декември, каза, че разходите за пренасочване на корабите около нос „Добра надежда“ струват милиони долари допълнително гориво. Неговият говорител Нилс Хаупт каза:
„Разбира се, не само се нуждаем от повече гориво, но също така ускоряваме, за да спестим малко време, а ускоряването също струва допълнително гориво, така че за нас това е месечна висока двуцифрена милионна сума от долари.“
Коментирайки дали ударите на САЩ и Обединеното кралство ще възстановят корабоплаването до нормални нива, той каза:
„Всички различни мерки, които ни помагат да се отървем от тероризма и да продължим мирното си пътуване с търговски кораби, помагат. Но ако тази атака, която видяхме миналата седмица, е наистина полезна, това все още предстои да видим.“