„Математикът Добрев“ изчислил, че „Турски поток“ бил по-евтин на кубически метър капацитет на газ от Ай Джи Би. Така се опитва да пренапише икономиката на двата проекта, но най-вече да изчисти „Турски поток“ от тежката корупционна възглавница.
Като оставим настрана стъкмистиката в цифрите, защото „Турски поток“ струва над 3 милиарда лева, а заедно финансовите разходи дългът, който той предизвика могат да потопят „Булгартрансгаз“. Та се налага да прехвърля приходи от друг пренос за да покрие дълговете си.
При Ай Джи Би неща са по-учебник – строеж, експлоатация, приходи, обслужване.
За да се сравнят коректно стойността на линеен километър в двата проекта, а не на измислената от Добрев схема на кубически метър, трябва да са изчистят разликите в диаметъри на тръбите и във видовете работа, компресорни станции.
Изчисления за кубически метър също са допустими, от гледна точка на полезност, но са смешни, защото в строително монтажни работи никой не строи и не плаща на строителя за кубически метър капацитет за пренос, а за линеен метър купени и положени тръби. Освен ако Делян Добрев не измисля нова икономика на тръбния пренос.
Именно като се отчетат линейните характеристики, и като се дисконтират за разлики в диаметъра на тръбите и другите елементи на веригата на стойността, „Турски поток“ остава значително по-скъп, от порядъка на два пъти, и това Делян Добревата икономика не може да промени.
Тази разлика дори ми могла да набъбне, ако се отчетат следните факти.
Ай Джи Би трябваше да плаща огромни пари и да отчуждава имоти, което значително оскъпи като време проекта. Напротив, „Турски поток“ на практика през по-голяма част от трасето използва сервитуда на съществуващо трасе на Булгартранс, нямаше нужда да прави отчуждителни процедури, съкрати проектното време.
В желанието си да хвърлят всички сили, за да изпълни обещанието на Путин, Борисов хвърли и армията, хвърли техника и машини, чиято работа не е напълно отчетена /помните използваната по европрограми техника/.
Да не говорим, че релефът на Ай Джи Би е несравнимо по-сложен и трябваше да премине под язовир „Студен кладенец“ и река Марица, което допълнително оскъпи проекта. Нещо, което“ Турски поток“ през Дунавската равнина, не беше изправен.
Това сравнение и децата могат да направят.
Инхаусът в „Турски поток“, и схемата с дълга към строителя, генерира огромна корупционна следа, докато при интерконектора с Гърция, именно защото се работеше със заети пари и грантове, отчетността беше и остава на светлинни години по-висока.
Но в школата в Банкя, където е учил Борисов, преподават най-вече икономика на корупцията и когато те хванат по бели гащи с линейните метри, бягаш през квадратните и спираш в кубическите метри.
А като сметнем и ефектът върху диверсификацията на България, защото тези проекти затова се правят, просто сравнение не може да има. 0% диверсификационен ефект за „Турски поток“, 100 процента за интерконектора.
Източник: Илиян Василев, Facebook