Няма проблем с финансовото обезпечаване на общинските проекти. Политическото говорене се разминава с фактите, категоричен беше министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков на среща с представители на Управителния съвет на Националното сдружение на общините в Република България.
Повече от час и половина министърът отговаря на въпроси на кметовете и предостави изчерпателна информация за редица пътни инфраструктурни проекти в цялата страна.
„В закона за бюджета ясно е разписан механизмът, по който ще се финансира инвестиционната програма за общински проекти, ясно е определено, че финансирането се осигурява чрез централен бюджет с постановление на Министерски съвет и ясно е посочено кога се изплащат сумите“, обясни министърът.
„Т.е. средствата се осигуряват не от бюджета на МРРБ, а от централен бюджет и се предоставят на регионалното министерство“, уточни още Цеков.
Пред кметовете той отново заяви, че в централния бюджет е разписан пределен лимит на капиталови разходи за тази година от 10 млрд. лв. и са заделени от миналата година още 1,2 млрд. лв., които са разписани в ПМС-то за изпълнение на бюджета. От тези средства са предоставени към момента 400 млн. лв., стана ясно от думите на Андрей Цеков. Те според него даже са отпуснати прекалено рано, защото засега няма искания за авансови плащания от общините.
Според министъра плащанията по програмата за тази година няма да надвишат 1,5 млрд. лв.
По думите му практиката показва, че досега няма година, в която общините да са усвоили повече от 1 млрд. лв., а строителният бранш не може да изработи повече от 1 млрд. лв. на годишна база. Сега имат шанса да докажат, че могат да усвоят повече. Това ще е тест както за строителите, така и за проектантите, обясни регионалният министър.
Той изрази надежда, че инвестициите в публичния сектор ще повлияят на пазара на труда – от една страна и строителите ще получат по-добри възнаграждения, и от друга – ще стимулира майсторите от чужбина да се приберат в България.
„Защото това е рецептата за възстановяване на икономиката“, заяви Цеков.
1160 са подадените в МРРБ заявления за финансиране на общински проекти от началото на януари до сега, от които над 900 са разгледани, 456 споразумения за финансиране на обща стойност около 1,06 млрд. лв. вече са подписани. Целта е до края на този месец да бъдат подписани всички одобрени за финансиране споразумения.
По време на срещата с кметовете министърът лансира идеята да бъде създадено национално законодателство с конкретно разписани правила за изпълнение и контрол на националните разходи и на тази база да се създават програми, които да се залагат в националните бюджети.
Представителите на Управителния съвет на НСОРБ благодариха на министъра за открития диалог и срещите, които регулярно провеждат с екипа на МРРБ и подчертаха, че по отношение подписваните споразумения за финансиране на общински проекти за пръв път администрация работи с такава бързина. Изразиха благодарност и за непрекъснатата и изчерпателна информация, която получават от министъра и заместник-министрите.
Андрей Цеков от своя страна потвърди ясно ангажимента, че ако се запази сегашното ръководство на МРРБ, ще продължат ежемесечните срещи с местната власт. Нещо повече – министърът предложи експерти от ведомството да провеждат консултации с отделните общини, които имат нужда от повече разяснения по инвестиционната програма, за да се решават бързо и в спешен порядък всички въпроси.
На днешната среща регионалният министър отговори на редица въпроси на кметове, свързани и с изпълнението на процедурата за саниране на многофамилни жилищни сгради със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост. Министърът ги информира, че всички одобрени за саниране сертификати са били проверени отново и почти всички са потвърдили първоначално заложените данни.
Попитан за създаването на Национален декарбонизационен фонд министър Цеков беше категоричен, че идеята е добра, но функционалните отговорности за нейното реализиране са в ръцете на министъра на енергетиката.
„Защото най-лошата рецепта за една програма е разводнената отговорност“, подчерта Цеков.
На питания от страна на кметове за изграждането на магистрала „Хемус“, регионалният министър обясни, че от този месец се възстановява строителството от първи до трети участък. Очаква се до края на тази година да приключи първи участък, а участъците до трети включително – до края на 2026 година. За лотове 4, 5 и 6 не е започнало строителство, очаква се лятото да стартира изграждането им, така че до 2027-ма година магистралата да стигне до Велико Търново. Финансово е обезпечено изграждането на аутобана, отново подчерта министърът и добави, че 7 и 8 лот имат проблеми, по които се работи, а девети лот се очаква да стартира догодина.
На срещата регионалният министър даде подробен отчет на кметовете и за други основни и приоритетни пътни инфраструктурни обекти. До месец трябва да бъде обявена обществена поръчка за разработване на идеен проект за магистралата Велико Търново – Маказа. До края на годината се очаква да бъде пуснат скоростният път между Мездра и Ботевград. Пусната е обществена поръчка за основен ремонт между Мездра и Враца. Стартирана е поръчката и за скоростен път от Монтана до София с тунел през Петрохан.