Има ли неравноправни клаузи в общите условия на телекомите?

1
182
Мобилен телефон
Снимката е илюстративна. Източник: Pixabay

„Независимо от това дали има специален регулатор или не, Комисията за защита на потребителите /КЗП/ трябва да следи за наличието на неравноправни клаузи в общите условия на телекомуникационните дружества и при установяване на такива, да предприема действия за премахването им или обявяването им за нищожни от съда.“

Разяснението е на експертите от онлайн платформата „Ние, потребителите“ във връзка с коментар от КЗП по разискваната в последните дни гореща тема. Коментарът гласи, че общите условия към договорите са одобрени от секторния регулатор /Комисията за регулиране на съобщенията/ и в тях е заложена клауза за индексация, а КЗП към момента няма как да каже дали тя е приложена правилно или не, за да разсъждава в посока упражняване на нелоялна търговска практика.

„Със своята позиция КЗП избягва същинския проблем за потребителите. Тук не става въпрос дали телекомите са приложили правилно своята клауза за индексация, а дали съществуването й без реципрочно право за потребителя да се откаже без неустойки е правомерно съгласно Закона за защита на потребителите. КЗП е единствено компетентна да се произнася за неравноправни клаузи в потребителски договори и тя не може да се десезира от тези свои специални правомощия и да ги прехвърля към друг регулатор“, посочва Габриела Руменова от „Ние, потребителите“.

Съгласно чл. 148, ал. 2 от Закона за защита на потребителите, „когато в нормативен акт е предвидено държавен орган да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващите изменения в тях, те се изпращат на Комисията за защита на потребителите за становище за наличието на неравноправни клаузи. Държавният орган одобрява общите условия на договорите с потребители само ако Комисията за защита на потребителите одобри предоставените и общи условия и след като прецени, че те не съдържат неравноправни клаузи“.

Потребителите все още очакват КЗП да оповести решението си относно има ли неравноправни клаузи в общите условия на телекомите.

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
В. Стоева
В. Стоева
1 година по-рано

КЗК е дала картбланш на ЧУЖДИТЕ телекоми и те рекетират потребителите както си преценят! Съответно потребителите не могат да възроптаят, защото ще има НЕУСТОЙКИ!!!