„На този етап няма опасност републиканските пътища да останат без поддържане за предстоящия зимен сезон. Търсим законов вариант относно действащите договори за текущ ремонт и поддържане, които изтичат на 30-ти септември т.г., не можем да вървим срещу решението на Народното събрание.“
Това каза пред журналисти председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ инж. Иво Иванов.
В момента АПИ провежда по ускорена процедура седем обществени поръчки за избор на изпълнители за зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации по републиканските пътища за зима 2022/2023. С решения на възложителя са определени изпълнителите за 21 области и за автомагистралите „Хемус“, „Тракия“ и „Струма“. Предстои подписване на договорите. За останалите 6 области – Пазарджик, Смолян, Кюстендил, Перник, София, Разград и за АМ „Марица“ работата по провеждане на процедурите продължава и се очаква да приключи в най-кратки срокове.
Срокът за изпълнение на договорите по обявените процедури за зимно поддържане ще бъде не повече от 7 месеца.
Междувременно с цел да се минимизират рисковете републиканските пътища да останат без поддържане в АПИ се провеждат и открити процедури за текущ ремонт и поддържане за цялата републиканска пътна мрежа за срок от 3 години. Предвид процедурните срокове тръжните процедури няма да са приключили с избора на изпълнител и подписването на нови договори до 30 септември.
Датата е определена в решението на Народното събрание, обнародвано в Държавен вестник на 26 април 2022 г., при условията на което Агенцията изпълнява своите задължения да осигури поддържането на републиканската пътна мрежа. Не може да вървим срещу решението на Народното събрание, заяви председателят АПИ инж. Иво Иванов. От един месец не сме спирали да търсим решение на този юридически казус относно действащите договори за текущ ремонт и поддържане, които изтичат на 30-ти септември, добави той.
На въпрос за увеличението на цените на поддържането на републиканските пътища инж. Иво Иванов подчерта, че през юли на тази година АПИ проведе пазарни проучвания по реда на чл. 44 от ЗОП за определяне на актуални цени от страна на възложителя за дейностите, включени в предмета на обществените поръчки за поддържане на пътища. След анализ на представените цени е установено поскъпване средно около 35%. Безпрецедентният ръст в цените на битум, стомана, цимент и горива, както и инфлационният индекс на годишна база, оказват пряко влияние върху цената на крайния строителен продукт, предвид факта че делът на строителните материали в инфраструктурното строителство от пътния сектор е около 55%.
Председателят на АПИ увери, че не се предвижда увеличение на цените на винетките, а напротив – от 1 януари 2023 година цените на всички винетки ще бъдат намалени с 10%. Най-предпочитана е-винетка – годишната, ще струва 87 лева вместо сегашните 97. Цената на тримесечната винетка ще бъде 48 лева, на месечната – 27 лева, седмичната – 13 лева, а уикенд винетката – 9 лева.
Инж. Иванов посочи, че се прави необходимото за обезопасяване на пътната инфраструктура. Ударно се работи за подмяна на мантинели и полагане на хоризонтална маркировка и подмяна на пътни знаци в цяла България. На критични участъци като този през Кресненското дефиле, пътя Поликраище – Елена и в село Микре са монтирани ограничителни колчета, възпрепятстващи изпреварването, които значително са допринесли за спадане на произшествията.