400 проверки на големи интернет сайтове и търговски обекти за близо месец извърши Комисията за защита на потребителите /КЗП/ по повод кампанията „Черен петък“. Установени са нарушения в 6% от тях. Цифрите показват спад в процента на нарушенията спрямо миналата година. КЗП организира през предходните месеци редица събития с други институции, на които информира както потребителите, така и икономическите оператори за правата на техните клиенти, включително и правилата за обявяване на намаления.
Установените до момента нарушения основно са свързани с неправилно обявени намаления. Търговците изчисляват процента на намаление не от най-ниската цена на стоката през последните 30 дни преди намалението, както ги задължава законът, а от някаква, неизвестно как определена цена. Също така търговците означават процент намаление, което се отразява на касата, без да има каквато и да било друга информация за потребителя за новата цена. Констатирани са и случаи, при които търговците обявяват намаление, като обявяват и срока, като формално спазват закона. След изтичане на обявения срок, вместо да се коригират цените на стоките в намаление, търговците променят само датите на намалението.
Реален пример от проверките на КЗП: Посочена е цена на стока, неизвестно как изчислена, в размер на 539.90 лв. За „Черен петък“ стоката е намалена на 349.90 лв. Най-ниска цена през последните 30 дни, от която според закона следва да се прави намалението, е 399.90 лв. Реалното намаление е 13%, но на сайта е обявено -35%. По този начин потребителите се заблуждават, че намалението е по-голямо от реалното, като целта на търговеца е стоката да им се стори по-привлекателна за покупка на база на предоставената им заблуждаваща информация.
За подобни нарушения българските търговци могат да бъдат санкционирани с имуществена санкция до 5000 лв. Срещу търговците, които извършват дейността си от други държави членки на ЕС, КЗП не може да предприеме директно действия. В тези случаи Комисията търси съдействие от контролните органи на съответната страна, които да вземат отношение по случая. В хода на проверките за „Черен петък“ тази година са установени нарушения на едни от най-големите европейски онлайн търговци. КЗП вече е уведомила органите за защита на потребителите в техните държави за предприемане на предвидените в закона действия.
Комисията за защита на потребителите отново призовава потребителите да бъдат внимателни и да проверят предварително търговеца, от когото пазаруват, както и да следят за промени в цените на желаните стоки, които са съмнително повишени непосредствено преди намаленията. При нарушаване на правата, апелираме отново потребителите да се обръщат към нас незабавно. Ние ще приложим всички позволени ни от закона средства да им окажем съдействие за решаване на възникналите казуси.