„Има строго изискване какво представлява спешната медицинска помощ. Специалистите преценяват на кого, как и каква помощ да окажат. Спешно отделение работи за животозастрашаващи състояния, като преценката за това дали състоянието е спешно е на съответния специалист. Спешно е състояние, в което ако не се намеси веднага екип и човек има пряка опасност за живота на човека или от загуба на орган или увреждане на система. За съжаление в много от случаите хората, които нямат съответните познания решават, че техният случай е спешен, само защото те са преценили така и защото са притеснени. Болницата работи по правила и няма как да излезе извън тях.“
Това коментира говорителят на УМБАЛ – Бургас Юлия Андреева за Искра.бг. Повод да се свържем с нея е публикация на Моника Господинова в социалната мрежа „Фейсбук“, която описва следната ситуация:
„Днес на 20.05.2019 в 6 сутринта брат ми се събужда с кървене от крака му, който е опериран преди 6 дни, в болница в Стара Загора. Веднага тръгваме към най-близката болница, в която може да намерим някаква медицинска помощ – Спешното отделение в УМБАЛ – Бургас. В 6:30 сме пред спешното, където мед. сестра ни казва да изчакаме, за да се обадят на ортопеда, който е на смяна. 10 минути по-късно се връща друга мед. сестра, която ни каза, че ортопедът отказва и няма да прегледа брат ми и че трябва да отидем в Стара Загора при доктора, който го е оперирал. Никой не можа да ми даде адекватен отговор, защо докторът няма да дойде, дори да погледне какъв е проблемът?! Отивайки на регистратурата с въпроса защо докторът отказва да дойде, отговор отново не получих! И така ни отпратиха да си ходим да се спасяваме с две думи – както можем! От там отидохме в частна болница, в която изчакахме да започне смяната на ортопеда, за да погледне какъв е проблемът. Преглед беше извършен и смяна на превръзката, което отне не повече от 15 минути.“
„И сега питам аз, ако нямаме възможност да отидем в частна болница, какво щяхме да правим в тази ситуация? Да стоим и да гледаме как кракът на брат ми продължава да кърви в продължение на няколко часа, защото господинът, който се нарича „лекар“ не пожела да дойде дори да погледне какъв е случаят. А в същото това време той си взима заплатата за това, че е на работа! Всичко това ще бъде написано в жалба до болницата и се надявам да бъдат взети нужните мерки, защото подобни лекари нямат място в болниците! Не мога да приема такова пренебрежение към пациент, който отива в спешно отделение, за това си позволих да напиша всичко това. Възмутена съм!“
Публикацията предизвика много коментари на различни хора, патили и препатили от българското здравеопазване. Сред тях има както заплахи, така и съвети. Но къде всъщност е истината и има ли право лекарят да откаже дори да погледне кървящия крак на пациента?
Юлия Андреева изтъкна, че не е запозната с конкретния случай, но обясни, че при операции в други болници пациентът има право на два прегледа след изписването му от лечебното заведение, в което е опериран. В такъв случай прегледът в спешното няма да бъде заплатен от здравната каса. Няма основание да искат пари НЗОК за смяна на превръзки, ако раната не е животозастрашаваща, уточни тя.
„Контролни прегледи след операция се извършват в заведението, където е направена операцията. Търпим рестрикции от страна на касата, ако обслужваме такива пациенти. Те все още се водят пациенти на друга болница.“
Първи специалист, към който трябва да се обърнат всички, е личният лекар. Ако той не е на работа – към лечебно заведение, с което той има договор, което се води дежурен кабинет, добави Андреева.
В края на разговора говорителката на болницата добави, че има възможност за жалби, в които се описва случаят и след проверка всеки получава отговор. По нейни думи към днешна дата в УМБАЛ – Бургас няма входирана жалба за този сигнал.