Преди повече от две десетилетия Индия започна трансформацията си в глобален център за информационни технологии, което донесе на страната значително финансово състояние и много нови работни места, невиждани до този момент. Сега третата по големина икономика в Азия е готова за следващата голяма стъпка в областта на технологиите – представянето на пазара на ново поколение софтуерни компании от порядъка на „Zoom“ или „Slack“.
Пандемията от COVID-19 принуди бизнеса по целия свят да направи огромни инвестиции в областта на дигиталната инфраструктура, като това несъмнено засили влиянието на компаниите, предлагащи софтуер като услуга (така наречените SAAS компании) според проучване на KPMG бизнесът е похарчил допълнително 15 милиарда долара на седмица миналата година за технологии, в опитите си да създаде безопасна отдалечена работна среда.
Компаниите, предлагащи софтуер като услуга, предоставят уеб базирани приложения, които гарантират всичко – като се започне от това колко сигурен е софтуерът до това колко добре работи той. Някои от най-известните такива компании в света са „Zoom“, „SAP Concur“ и „Salesforce“, американският гигант, който притежава приложението „Slack“, разработено за изпращане на текстови съобщения на работното място.
Индийската софтуерна индустрия вероятно ще донесе около 1 трилион долара на страната до 2030 г., като освен това ще допринесе за откриването на близо половин милион нови работни места, разкриват данните на неотдавнашен доклад, изготвен от консултантските компании „McKinsey & Co.“ и „SaaSBoomi“, които са изявени лидери в тази сфера. Понастоящем в Индия има близо хиляда компании опериращи в сферата на информационните технологии. Около 10 от тях са стартиращи, но годишната им печалба е най-малко 1 милиард долара.
Компанията „Freshworks“ е основана преди повече от десетилетие в южния индийски град Ченай. Подобно на „Salesforce“, тя предоставя софтуер, който помага на компаниите да управляват по-лесно контактите със своите клиентите. Към днешна дата технологичният гигант се радва на близо 50 000 клиенти, като при последните финансови анализи компанията е оценена на стойност 3,5 милиарда долара.
Крупни инвеститори
Инвеститори от цял свят са привлечени от идеята за компаниите предлагащи софтуер като услуга, заради масовото приемане на този метод на работа през последното десетилетие, твърди Мохит Бхатнагар, който е начело на компанията „Sequoia Capital India“.
Въпреки че засега Индия все още е малък играч на световния пазар на SaaS компаниитe, инвеститорите смятат, че в крайна сметка страната може да се превърне в лидер в сектора в близко бъдеще поради две причини – огромния набор от англоезични разработчици и относително ниската цена при наемането им. Благодарение на възхода на индийската IT индустрия през последните години, софтуерното инженерство се превърна в една от най-търсените възможности за кариерно развитие в страната.
Съоснователят на „Postman“ Абхинав Астана споделя, че опитът му от работата като стажант в „Yahoo“ му е помогнал да вземе решението да създаде своя продукт. Първоначално в ума му се е породила идеята да създаде инструмент, който да опрости процеса на тестване на API (Application Programming Interface). API е програмен код, който определя как две приложения могат да комуникират помежду си, а разработването на „Postman“ е улеснило специалистите да работят съвместно, докато проектират и изграждат своите API. Понастоящем „Postman“ е лидер в областта на SaaS компаниите в Индия, като стойността й възлиза на 5,6 милиарда долара.