Инфлацията в САЩ може да достигне нов 40-годишен връх през януари

0
37
Инфлация
Инфлация. Снимка: Pixabay

Докато американските потребители харчат свободно и много вериги за доставки все още са под натиск, годишната инфлация в САЩ може да е достигнала още един връх през януари от четири десетилетия насам, информира „Асошиейтед прес“.

Факторите, които увеличиха цените от миналата пролет, остават до голяма степен в сила: заплатите се покачват с най-бързия темп от поне 20 години. Пристанищата и складовете са претоварени, със стотици работници в пристанищата на Лос Анджелис и Лонг Бийч, най-голямата натовареност в Съединените щати откъм болни миналия месец. В резултат на това много продукти и части остават в недостиг.

От друга страна докладите показват, че изтичането на проверките за стимулиране и друга правителствена помощ тепърва трябва да забави апетита на американците за пазаруване.

Икономистите прогнозират, че когато Министерството на труда в САЩ отчете данните за януарската инфлация в четвъртък, това ще покаже, че потребителските цени са скочили със 7,3% в сравнение с 12 месеца по-рано, казва доставчикът на данни FactSet. Това би било нарастване от 7,1% на годишна база през декември и би било най-голямото подобно увеличение от февруари 1982 г.

В същото време други цифри могат да подсказват, че увеличението на цените е започнало да се забавя. Когато се измерва от декември до януари, потребителската инфлация може да е намаляла за трети пореден месец. Анализаторите прогнозират, че цените са се повишили с 0,4% от декември до януари, в сравнение с 0,6% от ноември до декември и 0,7% от октомври до ноември.

И все пак най-бързата годишна инфлация от 40 години насам унищожи ползите от нарастващите заплати за повечето американци, оставяйки ги по-малко в състояние да си позволят храна, газ, наем, грижи за деца и други нужди. Инфлацията се очертава като най-големият рисков фактор за икономиката и сериозна заплаха за президента Джо Байдън и демократите в Конгреса, тъй като междинните избори се очертават по-късно тази година.

Федералният резерв и неговият председател Джером Пауъл рязко се отклониха от политиките на свръхниски лихви, които Фед следва, след като пандемията опустоши икономиката през март 2020 г. Пауъл сигнализира преди две седмици, че централната банка вероятно ще увеличи референтната си краткосрочна ставка многократно тази година, като първото повишение почти сигурно ще дойде още през март. Инвеститорите са оценили най-малко пет увеличения на лихвите за 2022 г. С течение на времето тези по-високи лихви ще повишат разходите за широк спектър от заеми, от ипотеки и кредитни карти до автомобилни заеми и корпоративни кредити. За Фед рискът е, че при постоянното затягане на кредитите за потребителите и бизнеса това може да предизвика нова рецесия.

Много големи корпорации в конферентни разговори с инвеститори заявиха, че очакват недостигът на доставки да продължи поне до втората половина на тази година. Компании от Chipotle до Levi’s също заявиха, че вероятно ще повишат цените си отново тази година, след като вече са го направили през 2021 г.

Chipotle заяви, че е увеличила цените на менюто с 10%, за да компенсира нарастващите разходи за говеждо месо и транспорт, както и по-високите заплати на служителите. Освен това веригата ресторанти заяви, че ще обмисли допълнителни увеличения на цените, ако инфлацията продължи да расте. Джон Хартунг, главен финансов директор на компанията, коментира:

„Продължаваме да мислим, че говеждото ще се повиши и след това ще намалее, а това просто все още не се е случило.

И все пак ръководителите на Chipotle, както и на Starbucks и някои други компании, ориентирани към потребителите, заявиха, че клиентите им досега не изглеждат притеснени от по-високите цени.

Levi Strauss & Co. повиши цените миналата година с приблизително 7% над нивата от 2019 г. поради нарастващите разходи, включително труд, и планира да направи това отново тази година. Въпреки това базираната в Сан Франциско компания подобри прогнозите си за продажби за 2022 г. Главният изпълнителен директор Чип Берг заяви пред анализаторите:

„В момента всеки сигнал, който виждаме, е положителен.

Много малки предприятия, които обикновено имат по-ниски маржове на печалба от по-големите компании и се борят да изравнят значителното си увеличение на заплатите, също повишават цените. Националната федерация за независим бизнес, търговска група, заяви, че е установила в месечно проучване, че 61% от малките компании са увеличили цените си през януари, което е най-големият дял от 1974 г. насам и в сравнение с едва 15% преди пандемията. Бил Дънкелбърг, главен икономист каза пред NFIB:

„Повече собственици на малък бизнес започнаха новата година с повишаване на цените в опит да прехвърлят по-високи разходи за запаси, доставки и труд. В допълнение към проблемите с инфлацията, собствениците също повишават компенсациите с рекордно високи темпове, за да привлекат квалифицирани служители на своите отворени позиции.

Тези печалби в заплащането могат да принудят допълнително повишаване на цените в бъдеще, тъй като компаниите се стремят да покрият разходите за допълнителните заплати.

През изминалата година рязкото увеличение на цената на газа, храната, колите и мебелите развали бюджетите на много американци. През декември икономисти от бизнес училището Wharton на Университета на Пенсилвания изчислиха, че средното домакинство трябва да похарчи 3500 долара повече, за да закупи същото количество стоки и услуги, отколкото през 2020 г.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments