Приложението за споделяне на снимки Instagram е на път да изпревари Twitter като източник на новини, сочат изследвания. “Reuters” разкрива, че през 2020г. използването на Instagram за научаване на новини се е удвоило спрямо 2018 г. Тенденцията е най-силна сред младите хора. В него се казва, че почти една четвърт от младежите на възраст между 18 и 24 години от Великобритания използват Instagram като източник на новини за новия коронавирус.
Трябва да се отбележи обаче, че като цяло платформите на социалните медии са сред източниците с най-малко доверие. Само 26% от хората твърдят, че се доверяват на социалните медии като източник на информация за вируса. Приблизително същия процент запитани казват, че се доверяват на новини, които са били споделени чрез чат приложения като Facebook Messenger и WhatsApp. Новините, обявени от правителства и новинарски организации се славят с много по-голямо доверие – те са предпочитани от 59% от анкетираните.
Сега Instagram се използва от повече от една трета от всички хора, отговорили на анкетата, като две трети от потребите са под 25 години. От резултатите става ясно още, че 11% от потребителите го използват за новини, което го поставя само една позиция след Twitter.
Открояващите се визуални истории през последните месеци са помогнали значително да се подобри ситуацията с климатичните промени, а протестното движение „Животът на черните има значение“, както и новините за COVID-19 до момента остават сред водещите теми, публикувани в платформата.
Instagram е собственост на Facebook, който достига около 85% посещаемост от потребителите на социални медии всяка седмица. Доминирането на компанията по начина, по който представя новините си остава изключително важно, твърди Ник Нюман, водещ автор на доклада. Компанията притежава и приложението WhatsApp.
Временно увеличаване на доверието
Пандемията от COVID-19 изглежда е довела до временно подкопаване на доверието към новинарските организации. Само 38% от хората са отговорили, че се доверяват на новините през повечето време. По-малко от половината – 46% – заявяват, че се доверяват на любимия си източник на новини. Общо са изследвани 40 държави. Само в шест от тях мнозинството твърди, че може да се довери на „повечето новини през повечето време„.
Резултатите сочат, че доверието е особено слабо в Обединеното кралство, където само 28% от анкетираните са подкрепили идеята да черпят информация от новинарски източници. Тази цифра е с 12 процентни пункта по-ниска от статистиката на нацията в доклада за 2019 г.
Този рязък спад в доверието на потребителите се наблюдава в значителна степен и в Чили и Хонконг, тъй като и на двете места се провеждаха бурни улични протести, и така те изпреварват Великобритания в тази статистика. Но нещата се промениха съществено след настъпването на кризата с коронавируса.
Ситуацията е по-различна през април що се касае до нивото на доверие в информацията за коронавируса. Става ясно, че новинарските организации вече се радват на 59% рейтинг на доверието, наравно с националните правителства. Въпреки това този внезапен пик започна отново да се понижава.
Безпристрастни новини
На фона на целия този анализ на въпросите за доверието, повечето потребители – така нареченото според докладът „мълчаливо мнозинство“, предпочитат да приемат за истина това, което смятат за „обективни“ новини. Авторите на доклада не са задавали този въпрос от 2013 г., откакто нарасна публикуването на мнения и открити позиции за новините.
В девет държави, в които е проведена анкетата, гражданите казват, че предпочитат новини от източници без „гледна точка“. Най-силно това предпочитание е налице в Германия, Япония, Великобритания и Дания. Това са „всички държави със силни и независими обществени радио и телевизионни медии.“, се отбелязва в доклада.
В САЩ е тъкмо обратното – там политиката, и медиите стават все по-пристрастни през годините, затова много повече хора твърдят, че предпочитат новини, които споделят тяхната гледна точка. Източникът „BBC News“, който също предостави данни за изследването, остава най-доверената платформа за новини във Великобритания – с 64% рейтинг на доверие.
„Въпреки факта, че „BBC“ е подложено на много критики, това, което откриваме в резултатите, е че повечето хора все още имат голямо доверие в тази медия.“, заяви Нюман.
„Все пак очевидно видяхме, че загубата на доверие в „BBC“, особено в малцинство потребители с леви и десни политически възгледи през последните няколко години нараства все повече.“
Трябва да се отбележи обаче, че тази тенденция е доста явна при поддръжниците на политическата левица. След изборите през 2019 г. хората с леви убеждения намалиха доверието си в източника, като то достигна едва 15%, констатира докладът.