Институтът за пътна безопасност /ИПБ/ е ангажирал международен одитор по пътна безопасност да извърши инспекции за безопасност на магистралите в България. Днес от ведомството представиха доклад за АМ „Хемус“, в който е констатирано, че обезопасителните съоръжения са високорискови и не са в състояние да извършат необходимата работа съгласно изискванията на краш-тестовете. Тези съоръжения са опасни и са способни да причинят разкъсвания или ампутации на крайници на пасажерите в превозните средства и на мотористите.
„Пътната настилка не отговаря и на минималните нормативни изисквания за безопасност. Съществува риск от загуба на контрол върху МПС поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката. Възможно е въвличане и на други близо намиращи се МПС в пътнотранспортни произшествия. Поради високите скорости на движение, които са характерни и желани за магистрален път, са възможни сериозни или фатални наранявания. Сигнализацията и маркировката не отговарят на приетите стандарти. Това я прави объркваща и опасна.“, констатират в доклада.
Тунелите също не отговарят на изискванията за безопасност, съобщиха от Института.
„Налице са предпоставки за настъпване на ПТП със сериозни или фатални наранявания поради грешно взети решения и в резултат на дезинформация. Тя е породена от качеството и състоянието на комуникацията чрез настоящата знакова уредба. За съжаление, тези причини след ПТП биват „замаскирани“ в базата данни, като пътнотранспортното произшествие бива класифицирано като следствие от „несъобразена скорост“.“
Изводът на проучването сочи, че АМ „Хемус“ е с висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия. Необходимо е незабавно предприемане на действия за обезопасяване на автомагистралата от страна на стопанина на пътя, призовават от Института. Оттам се обръщат към вицепремиера и ресорен министър Гроздан Караджов с констатацията, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е специализирана към регионалния министър.
„Министърът носи пряка отговорност за действията и бездействията на агенцията, както и наказателна такава. В АПИ са постъпили десетки сигнали за опасности по АМ „Хемус“ през последния месец, но реакция не е последвала. Очакваме да бъдем уведомени за конкретните действия, които ще разпоредите и за сроковете им за изпълнение. Необходимостта от обезопасяване на АМ „Хемус“ е незабавна предвид високия риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия вследствие констатираните опасности в Доклада на инж. Стелиянов.“, заключват от ИПБ.