Експертът Боян Рашев сподели във Facebook интересни новини от ТЕЦ „Марица изток 2“, а именно:
- Централата работи с всичките си 8 блока едновременно за първи път през 2024 г. А зимата тепърва започва. Като гледам какво се случва в енергетиката, вероятно ще работи близо до максималния си капацитет поне 3 месеца. Разбира се, държавата директно ще прибира почти всичките й приходи, за да могат всякакви разбирачи да обясняват как ТЕЦ-а е на загуба и трябва да бъде затворена веднага. Уви, повечето хора все още искаме да имаме ток.
- Централата се превърна в първата енергийна компания в България с публикуван годишен Доклад за устойчиво развитие (за 2023 г.). Леко учудващо е, че държавна компания задава тона на прозрачност в сектора, но Директивата за корпоративна отчетност за устойчивост доведе и до такива странности.
- Точка 1 е ярко доказателство, че заглавието от точка 2 „Гарантът за енергийната сигурност на България“ е напълно вярно и аргументирано.
Накрая сериозно:
Ако искате наистина да разбирате как функционира енергийната система и как работи една ТЕЦ, силно препоръчвам да прекарате един час в четене на Доклада на ТЕЦ 2 – представлява нещо като „Енергетика for dummies“ – ТУК„.
Публикацията на Рашев предизвиква дискусия, в която се включват още експерти. Според Мартин Владимиров, директор на програма „Енергетика и климат“ в Центъра за изследване на демокрацията, тези твърдения не са верни и отбелязва: „Марица Изток 2 работи изцяло на регулирания пазар, защото там получава фиксирана цена за изкупуване, която плащаме данъкоплатците. Иначе нямаше да работи и един блок, ако имаше либерализиран пазар.“
Като Рашев и други потребители, сред които и Христо Иванов, не се съгласяват с опонента си и отбелязват: „Само 2 блока на „Марица Изток 2″ са на регулиран пазар, останалите 6 блока са на свободния пазар. Нещо не плащате вие и за ваше сведение, единствената причина да няма режим на тока в България, е защото работят всички въглищни централи!“
Съпредседателят на „България на младите“ Цветомир Николов пък коментира:
- Ако нямаше тази квота, отдавна централата щеше да е затворила подобно на КонтурГлобал. Тази субсидия и осигурява участието като цяло въобще в електроенергийната система. Въпреки нея тя продължава да е в технически фалит.
Този моментен или сезонен отрязък абсолютно нищо не променя спрямо горните два факта. - Отделно на това наличието на регулиран пазар, таван на цените на електроенергията за небитовите потребители и таван на цената на производителите на енергията ограничава инвестициите и товара, за който можеш да се конкурираш. Никой инвеститор в големи мощности независимо какви няма да инвестира докато това положение е такова. И това същевременно прави тази картина възможна. И това също е факт. Защо да инвестирам в пазар с регулирани цени на целия пазар (дали през решение на КЕВР или през таван на цените и за потребителите, и за производителите)?
- Това е омагьосан кръг и въглищните централи винаги ще бъдат вадени като „спасители“ докато средата е така конструирана, че всякаква частна инициатива за конкурирането и създаването на алтернативи е ограничена от регулациите, които имат за цел да създават именно този омагьосан кръг.
- Също така тавана на цената на произведената електрическата енергия + субсидията от регулирания пазар позволява на централата да се впише в цените на сегментите „Ден напред“. Други мощности на пазара в региона нямат интерес да подбиват цената при положение, че се натоварват допълнително непредвидено, а цената не ги устройва към момента. Докато ТЕЦ МИ2 не ги интересува дали цената е 300 или 370лв/MWh заради тавана.
- В края на годината централата на ГФО-то и пак ще видим, че е в технически фалит. И тази картина нищо не решава, а даже задълбочава проблема. Ще субсидираме три фалиращи централи догодина, ще продължаваме да ограничаваме инвестициите, ще продължава тарифния дефицит на НЕК, вече кредитния рейтинг на БЕХ беше намален от Moody’s заради новите два блока на АЕЦ „Козлодуй“ и заради финансовите затруднения вследствие на кросфинансирането и поддържането на нерентабилни производители на енергия.
- ФСЕС дълги години и тази включително субсидира въглищните централи в нарушение на правото на ЕС, както и да субсидира цените на електрическата енергия за небитовите потребители вместо да инвестира тези средства по предназначение в нови инвестиции, енергийна ефективност и борба с енергийната бедност.
- Като дойде момента за либерализацията колкото и да го отлагаме, ще бъдем нетен вносител не заради ВЕИ-тата и заради техническия фалит на въглищните централи, а заради липсата на среда и разумен период за инвестиции в нови мощности от частни инвеститори. И няма да сме направили нищо и няма и да има пари за прехода във въглищните региони, няма да сме направили нищо за енергийна ефективност, за енергийната бедност и за създаване на среда за частни инвестиции в сектора. БЕХ би имал точно две работещи дружества, които биха могли да генерират енергия на конкуренти цени, ако НЕК от глупости като АЕЦ „Белене“, субсидиите за КонтурГлобал и тавана на цените на производителите на електрическа енергия не е изпаднал в дори по-тежко финансово положение от сегашното.
Така че този разговор по начина, по който го водим обрича голяма част от държавните дружества на фалит или тежко финансово положение (в каквото са и в момента) и не решава никакви въпроси.“
На това Иванов отговаря: „Много добре издържан текст, но доста услужливо пропуснато каквото и да е за въглеродните квоти, които в никакъв случай не могат да се нарекат свободен пазар. Те удрят по джоба абсолютно всички граждани, защото и токът от газовите централи на Гърция също е скъп именно поради тази причина.“
„EU ETS и либерализираният пазар вървят ръка за ръка исторически още от протокола от Киото. Неслучайно и EU ETS е интегриран в пазара и посредством Merit Order. Отделно на това са подписани всички международни договори (протоколът от Киото, Парижкото споразумение), чрез влизането в ЕС (системата от 2005, ние влязохме 2007г.) и посредством всеки следващ законодателен акт на ЕС (където ние посредством ЕП и съвета сме приели без вето тези решения) до сега. Самата връзка между EU ETS и либерализацията и механизмите за подкрепа на новите технологии направи възможно частните инвестиции въобще в сектора (отвъд приватизация с дългосрочни договори). Така че този разговор за въглеродните емисии е безсмислен предвид контекста горе и факта, че никой не поставя въпрос за премахването на EU ETS от мнозинството партии в ЕП или ръководството на ЕК“, смята Николов.
„Предприятия затварят и си тръгват от ЕС, защото Китай предоставя субсидии от над 221 млрд. долара на година, а щатите посредством IRA от над 780 милиарда долара за 10 годишен период. Да не говорим, че Китай освен преки субсидии предоставя и субсидирани цени на електроенергия и ресурси в комбинация с евтина работна ръка и евтини логистични услуги. В случая на България дори има таван на цената на електрическата енергия от 180лв/Mwh, което е по-евтино и от субсидираните цени през 2022г. и от миналата година. Така че явно освен в еднократни печалби никакъв устойчив ефект нямаше и няма да има от тези мерки и слонът в стаята не е „Зелената сделка“. ЕС не растеше и при ниските цени на електрическата енергия и евтините ресурси от Русия в периода 2008-2020г. Така че кучето е заровено другаде“, продължава той.
Карантината за стадата край Велинград остава: Животновъдите отказват нови проби
На баба ви *тката !
И на майка им *тката