„На 4 октомври 2023 година се навършиха 49 години от първата копка за изграждането на АМ „Хемус“. Тя е от изключителна важност за изоставащия район на Северна България. Със завършването на АМ „Хемус“ се очаква повишение на БВП, покачване на инвестициите в районите около магистралата и поне частично наваксване на изоставането от Южна България.“
Това коментира депутатът от „Възраждане“ инж. Коста Стоянов по време на среща с варненци, пред които представи един от основните си приоритети, а именно АМ „Хемус“. По думите му в момента съотношението на живущите в Северна България към тези в Южна е 1:2, докато по официални данни Южна България е значително по-богата от Севера.
„В тази връзка, считам за крайно необходимо да обявим за приоритетно изграждането на АМ „Хемус“, което заявявам днес за мой личен приоритет като народен представител от Варненски многомандатен избирателен район. Поради тази причина преди повече от месец направих декларация от трибуната на Народното събрание и след нея всички политически сили започнаха да говорят за това, което считам за някакъв напредък по темата“, обясни той.
По време на заседание на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление инж. Стоянов е задал следните въпроси към регионалния министър:
- Каква е актуалната ситуация с довършването на АМ „Хемус“?
- Какво се случва със строителството на лотове 1,2 и 3?
- Какво се случва с проектирането на Лот 9 и вярно ли е, че този лот също се проектира за скорост от 120 км/час, както е въведен в експлоатация Лот 10?
- Ако е така, кое налага това и не може ли да се промени докато е в процес на проектиране?
- Какви са плановете за изграждането на всички лотове през годините напред?
- Какви средства ще бъдат предвидени в бюджет 2024 за АМ „Хемус“?
„За съжаление, от отговорите на министъра се разбра, че за 2024 г. са заделени едва 100 млн.лева за АМ „Хемус“ при над 1 млрд. лева бюджет за строителство на нови магистрали и пътища. С тези средства ще може частично да се строи само по Лот 2 от Дерманци до Каленик и Лот 3 от Каленик до Плевен. Лот 1 от Боаза до Дерманци на практика е замразен заради претенции от страна на строителите. Лот 9 пък е проектиран с намален габарит и ще бъде за скорост с ограничение от 120 км/ч, така както беше въведен в експлоатация преди няколко месеца Лот 10 от Буховци до Белокопитово“, коментира инж. Стоянов.
„С оглед ограничените средства и забавяне на строителството, считам, че е необходимо препроектиране на Лот 9, за да може той да се изпълни с нормален габарит и скорост от 140 км/ч, както и да бъдат заделени повече средства за изпълнението на лотове 1, 2 и 3. По тези въпроси предстои да направя среща с министъра на регионалното развитие и благоустройство и да предложа увеличение на средства за строежа на магистралата. Що се отнася до препроектирането на Лот 9, това ще отнеме само няколко месеца.“, заключи депутатът пред варненци.