България успява да запази позицията си в групата на страни, предоставящи „значителна информация“ за бюджета, като след леко подобрение достига оценка от 79 пункта в международния Индекс „Отворен бюджет“ за 2023 г. Това е около и малко над средната стойност за страните-членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/, като страната остава във втората група държави в индекса с оценка между 60 и 80 /от максимални 100/.
Средният резултат за страните в региона на Източна Европа и Централна Азия остава на нивото от предходното издание на индекса, при минимално повишаване на показателя за бюджетна прозрачност с един пункт в глобален мащаб. Наблюдава се тревожен спад в изготвянето и достъпността на т.нар. бюджети за гражданите – ключов инструмент, с който правителствата могат да направят данните и провежданите политики, заложени в бюджетите по-достъпни за широката публика.
България предоставя значителен обем информация чрез средносрочната фискална рамка, проектобюджета, документите по самия бюджет, както и месечните и годишните отчети по изпълнението на бюджета и състоянието на държавния дълг. Позитивна тенденция в последните години е изготвянето и публикуването на т.нар. „бюджети за гражданите“ – документи, представящи в кратък и разбираем формат най-важното в отделните фази на бюджетния процес.
Притеснителен остава изключително слабият глобален резултат по отношение на гражданското участие в процеса на формулиране на бюджетните приоритети, залагане на политики и наблюдение на изпълнението на бюджетите. България отчита стойност от 26 пункта – без промяна от предходното изследване – което е над средната глобална стойност, но въпреки това показва слаба възможност за участие.
Оценката общо за отчетността и контрола отчита леко влошаване от предходното издание на индекса, като с 54 пункта България се нарежда в групата страни, които все пак имат изградени „адекватни“ механизми. Водещи в глобалния индекс с добрите си практики за отчетност и контрол са Норвегия, Южна Корея и Чехия. България попада в групата на 71 страни, в които инструментите за контрол върху публичните финанси от страна на независима Сметна палата се считат за „адекватни“ с резултат от 78 пункта.
Политическата нестабилност през последните години води до пренебрегване на редица изисквания и срокове за обсъждане и приемане на пакета бюджетни закони от народното събрание. За България е изключително важно правителствата, независимо от моментната политическа конюнктура, да изготвят, приемат и публикуват всички документи от бюджетния процес според предвидените в закона изисквания и срокове.
България може да постигне бърз напредък чрез разширяване на обхвата на данните и индикаторите, включени в доклада за изпълнение на бюджета за полугодието. Важно е правителствата да изготвят, приемат и публикуват всички документи от бюджетния процес според предвидените в закона изисквания и срокове. Прогресът в бюджетната прозрачност изисква политическа воля и ангажираност към открито управление и обществено доверие.
Индексът „Отворен бюджет“ 2023 показва, че въпреки някои неблагоприятни развития, България продължава да прави стъпки към подобряване на бюджетната прозрачност и отчетност. Важно е обаче страната да засили механизмите за гражданско участие и да спазва строгите срокове и изисквания за публикуване на бюджетни документи, за да осигури пълноценното участие на обществото в бюджетния процес и да възстанови общественото доверие.
По стъпките на Ботевата чета: Димитър Главчев подкрепя националния поход с допълнително финансиране