Даниел Санчес е един от по-щастливите собственици на електрически автомобил в Испания, пише “Асошиейтед прес”. С безплатна станция за презареждане на по-малко от километър от дома му, северно от Барселона, той може да поддържа своята Тесла готова за шофиране.
“Не мога да си представя да спра на някоя бензиностанция отново”, споделя 41-годишният собственик на транспортна компания.
“Чувстваме се като онези хора, които са слезли от конска карета и са се качили в кола. Няма връщане назад.”
Други испанци са значително по-малко ентусиазирани. Недостигът на места за зареждане в сравнение със Западна и Северна Европа и цената на електрическите автомобили наредиха Испания като изоставаща в сектора, докато континентът се надпреварва да стане по-зелен. Сега правителството иска да въведе цялата страна в тази нова парадигма.
Управляващата лява коалиция планира да използва част от 140-те милиарда евро (166 милиарда долара), които Испания ще получи от плана за възстановяване след пандемията от коронавирус в Европейския съюз, за да стартира своята индустрия за електрически автомобили.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще посети Мадрид в сряда, докато Испания очаква одобрението на плана си от Брюксел. Тя ще се срещне с премиера Педро Санчес, който сравни средствата от следващото поколение на ЕС с “нов план на Маршал”.
Държавният секретар на Испания за индустрията Раул Бланко заяви пред “Асошиейтед прес”, че правителството цели да похарчи около 5 милиарда евро (6 милиарда долара) през следващите три години за своята инициатива за електрически превозни средства.
Испания е произвела 2,2 милиона леки и товарни автомобила през 2020 г., на второ място след Германия в Европа. Но само 140 000 от тях са електрически или хибридни, според ANFAC, испанската асоциация на производителите на автомобили и камиони.
“Това, което правим, е да ускорим промяната, която вече се случва”, казва Бланко.
“Това е уникална възможност. Автомобилните производители са на борда и има ресурси за осъществяване на инвестициите.”
Лидер във високоскоростните електрически влакове, Испания иска да изкара още 250 000 електрически автомобила по пътищата си в рамките на две години, добавяйки към настоящите 96 000 броя.
Подемът в производството на електрическите автомобили трябва да намали емисиите на CO2 с 450 000 тона, според правителствените прогнози, тъй като Испания се стреми да трансформира потреблението си в изцяло възобновяема енергия до 2050 г., в съответствие с целите на ЕС.
“Испания е в състояние да извършва тези индустриални дейности със зелена енергия”, каза Бланко.
“В сравнение с други страни от Централна и Източна Европа, които все още разчитат на изкопаеми горива, или други страни, които използват ядрена енергия, Испания може да разчита на възобновяеми енергийни източници, тъй като има вятърна и слънчева енергия.”
Испания разчита на силната си автомобилна индустрия и на находищата на литий, които са ключови за производството на батерии за електрически превозни средства. Тях тя споделя с Португалия. Целта е да се създаде верига за доставки чрез насърчаване на частни инвестиции за изграждане на фабрика за батерии, заедно със сглобяеми заводи и дизайн на софтуер, и всичко това с цел да се изтласкат по-неблагоприятните за климата автомобили извън производствените линии.
Успехът на плана обаче е изправен пред препятствия.
Испания има по-малко от 2 публични отправни точки на 100 000 квадратни километра в сравнение с над 10 в Германия, Белгия и Холандия, според доклад на Европейската сметна палата за 2020 г.
“Това е змия, която хапе собствената си опашка”, каза Салвадор Ехарк, президент на Испанската асоциация на потребителите на електрически автомобили или AUVE. Той добавя:
“Хората не купуват коли, защото не могат да си ги позволят, а тези, които могат да инвестират, не го правят достатъчно бързо, защото бюрокрацията е сложна и бавна.”
Правителството иска да увеличи общия брой точки за презареждане в цялата страна от 11 500 на 100 000 за три години.
ANFAC, групата на производителите на автомобили, заяви, че може да са необходими повече зареждащи станции.
“Трябва да преодолеем безпокойството за автономията на шофьорите, като ги уверим, че зареждането на автомобила им е толкова лесно, колкото зареждането с бензин”, заяви говорителят на José López-Tafall за “Асошиейтед прес”. По думите му:
“Необходимо е да се създаде календар с поставени цели, за да се достигнат 340 000 точки за зареждане до 2030 г.”
Цената също има значение. Средният годишен доход в Испания е с 15 000 евро (18 100 долара) под средния за Европейския съюз. Луксозните автомобили са рядка гледка в испанските градове, където царуват икономичните модели и мотоциклетите. Така че, докато електрическите превозни средства могат да привлекат по-богатите европейци, те предизвикват шок от много испанци.
За да преодолее това, правителството вече е отделило 400 милиона евро (484 милиона долара) за предоставяне на потребителите на отстъпки до 7000 евро (8 400 долара) при покупки на електрически и хибридни автомобили.
Освен това е необходимо автомобилните производители да бъдат убедени, че Испания е най-добрият им инвестиционен залог, докато Германия и Франция имат предимството да имат големи производители, базирани в техните страни.
Испанският производител на автомобили SEAT, който член на групата Volkswagen, се ангажира да произведе електрическа кола в диапазона от 20 000 до 25 000 евро, която според Бланко ще достигне ценовите точки за местните купувачи.
Президентът на Ford за Европа Стюарт Роули разговаря с премиера Санчес през април за “стратегията на Ford за снабдяване с батерии и значението на подкрепата от испанското правителство в рамките на фондовете на ЕС от следващо поколение”, се казва в изявлението на компанията за “Асошиейтед прес”.
Renault също потвърди фокуса си върху производството на хибриди в своите испански заводи.
Синдикатите приветстваха огромните публични инвестиции в индустрия, която осигурява 10% от БВП на Испания и 9% от нейната заетост.
Гарбине Еспехо, генерален секретар на промишлеността за профсъюзна конфедерация CCOO, заяви, че неотдавнашното решение на Nissan да затвори свои заводи в и близо до Барселона е предупреждение за това какво може да се случи, ако частният и публичният сектор не се обединят.
“Испанската автомобилна индустрия е в добро здраве”, смята Еспехо пред AP и добавя:
“Но ако не използваме тази възможност да превърнем Испания в лидер в новите технологии, въздействието върху индустрията и работните места ще бъде ужасно.”