В Бургас има много красиви стари сгради, голяма част от които жителите и гостите на града подминават всеки ден, без да подозират каква е тяхната история – кога и защо са строени, кой е техният архитект, какво е било тяхното предназначени и на кого са принадлежали.
Арх. Атанас Сиркаров в своята книга „Архитектурата на Бургас 1878-1940 година“ разглежда подробно детайлите около построяването на десетки сгради, като разказва и интересни факти за техните собственици, покрай които може да научите много за историята на града.
Досега в поредицата ви показвахме повече жилищни и търговски сгради, но този път сме ви подбрали три такива с обществени функции, които се намират буквално на метри една от друга в самото сърце на Бургас.
Приемна сграда на жп гарата в Бургас
Това е първото нещо, което много туристи виждат, слизайки от влака в Бургас. Наскоро сградата беше реставрирана в пълния си блясък. Имаше дори идея вторият ѝ етаж да се използва за ресторант, а часовниковата кула да бъде отворена за посетители, но тя така и не бе осъществена.
Сградата е разположена в южната част на града в близост до пристанището и автогарата. Ситуирана е сполучливо с оглед главната гpaдскa комуникация и подходите към пристанищния район.
Архитектурният проект се изработва от арх. К. Маричков и арх. Н. Костов. Интересното тук е, че идентичен проект е построен в двата морски града – Бургас и Варна.
Строежът е трябвало да започне още през 1906 година, но се отлага с две години, тъй като терените не са отчуждени и разчистени. Строежът се забавя още заради финансови трудности и спорове между предприемачите и държавата. Следва строителство на три етапа, като окончателното завършване е чак на 27 август 1929 година.
Приемната сграда на жп гарата в Бургас е решена сполучливо като челна гара във формата на буква „Г“. Главният вход е откъм север по дългата страна, а устройствената разработка на две площади пространства, по-голямото от изходът е откъм по-късата страна на изток.
Помещенията са степенувани правилно, касовото хале е централен възел, около който чрез коридор са обединени всички работни помещения. Вторият по важност комуникационен възел е изходното хале с принадлежащите му обслужващи работни помещения.
По обем и силует сградата е монументална. Тя подчертава пространството на двата площада, а после сполучливо се включва в общия ансамбъл.
Външният архитектурен образ при всичките трудности, които предлага несиметричното ъглово решение, е сполучливо балансиран чрез стройната, добре пропорционирана часовникова кула.
Детайлът е използван пестеливо, с чувство за мярка, сполучливо както при фасадите, така и в интериора. Цялата сграда е под влиянието на западноевроneйcкama apxumekтура, но всичко е изразено сдържано, с мярка: цокъл, рустицирани пиластри и рамки около отворите, корнизи, куполни покрития с ламарина, лепежна украса.
Сградата на митницата
Съвсем наблизо се намира и сградата на Агенция „Митници“, която също бе изцяло реставрирана през последните години.
Тя се намира в северната страна на пристанището и е плод на неизбежната нужда от операционен и двигателен пункт за целия интензивен живот на района. В този аспект сградата се явява строго функционална с тясно определени изисквания: митнически контрол, агентство, стокови проверки, делови административни и паспортни операции, охрана и сигнализация. Това определя схемата на разпределението, местоположението и връзкaтa c града.
Митницата е построена през 1911 година по пpoeкт на арх. Вайнщайн. Предприемач на строежа е Кузман Димитров от Македония, а изпълнители са били строители от Тревненско, Странджа и македонски бежанци.
Застроената квадратура на двуетажната сграда е около 1800 кв.м и около 340 кв.м вътрешен двор, затворен от околовръсната застройка със средна ширина от около 10 метра за трите страни и 15 метра за четвъртата.
Връзката на града със сградата се осъществява през проход в северната стрaна към Гаровия площад. Той води до вътрешния двор, от където се осигурява достъп до голямата операционна зала с дълго дъгообразно работно гише и помощни помещения.
Околовръст по четирите страни е проведен двустранно застроен коридор. В четирите ъгъла на сграgaтa са оформени осемстенни помещения. Вертикално сградата се обслужва от шест стълби, кoumo водят на горния етаж с аналогично разпределение.
Конструкцията е от дебели 60 см зидове и вътрешни стени с дебелина 38 см и 25 см. Подовата конструкция е от пруски свод. Покривът е скатен, с марсилски керемиди, а кубетата са обшити с люспеста ламарина.
Външното архитектурно оформление е в духа на сецесиона. Разнообразните, но с мярка използвани украси и хармонично избраните обеми създават внушително и трайно въздействие. Четирите ъгъла на сградaтa са овенчани с пресечени пирамиди, които завършват с остър шпил и придават на целия обем вид на крепост.
Главният вход от север и другите са оформени от бял камък, над който в мансардната височина има бароков фронтон. Външно сградата е полихромна от въздействието на различните материали бял камък, патинирана ламарина и мазилка. зелен андезитен туф, гранит,
Сградата на Община Бургас
Сградата е много различна като стил от предходните две, но това се дължи най-вече на по-късните времена, в които е строена. Сред бургазлии все още има носталгия за старата сграда на Община Бургас, която наистина е била много красива, но за съжаление е била съборена и днес на нейно място има площад.
Сегашната сграда е разположена на геометричния център на стария град, където се пресичат улиците „Александровска“, „Фердинандова“ и „Богориди“.
През 1927 година е обявен конкурс за сграда на Общински дом Бургас. Строежът започва през 1934 г. и се изпълнява на двa етап (1934-1935 г. и 1939-1942 г.). Окончателно завършва през 1943 г.
По планова композиция е характерно вътрешното вестибюлно решение, което преминава през всичките пет етажа с „оберлихт“ (покривно осветление). Във вестибюла на партера е разположено парадно стълбище, което в етажите разпределя посетителите по две странични стълбища.
Фасадата e apxитектурно определена от главната северна страна с ниша, пред която са поставени седем колони в дорийски стил, преминаващи през трите етажа и образуващи пет междинни полета, между коuтo e входът за сградата.
Има еркерни излизания на етажите към запад и мощен корниз-стреха. Цялата сграда е проектирана с типичния архитектурен почерк на арх. Георги Овчаров в духа на Третия райх, който определено го отделя от останалите архитекти по негово време: ясни, отчетливи, опростени геометрични обемни форми в интериор и външен образ. Архитектурата действа мощно, внушително, тежко. Конструкцията е стоманобетонова.
Външните смени са с облицовка от русенски камък, а колоните са изпълнени с врачански камък. В apxumeктypaта като насока не липсват следи от известни формалистични увлечения.