Иван Иванов, общински съветник: Няма достатъчно аргументи, за да бъде увеличена такса битови отпадъци в Бургас

0
216
Иван Иванов
Иван Иванов. Снимка: Facebook

Г-н Иванов, ПП Средна европейска класа не подкрепи Бюджет 2024 на община Бургас, каква е сновната причина да гласувате „въздържал се“?

Важно е да знаете, че ние, общинските съветници от ПП Средна европейска класа, на първо място имаме възможност да гласуваме свободно и по съвест. Още по време на сформирането на бюджета и дори обсъждането на всичко това, което е заложено в него, ние бяхме изолирани от управляващата сглобка в Бургас. Наши предложения не се вземаха под внимание, въпреки че имат голям обществен интерес. Въпреки това ние от ПП СЕК винаги сме подкрепяли проекти и докладни записки, които са важни за бъдещето на Бургас, без значение кой е техният вносител. Подкрепихме изграждането на многопрофилната педиатрична болница, всички инфраструктурани проекти, изграждането на нови допълнителни сгради към училища и детски градини, всички заложени ремонти. Подкрепихме отделянето на повече средства за крайните квартали, повече пари за спорт и спортни бази, повече средства за здравеопазване и различни социални програми. Подкрепихме всичко, което е от съществено значение за по-добрия и уреден начин на живот на нашите съграждани. Имахме желание да подкрепим бюджета, но липсата на икономически обоснована и изчерпателна информация относно вдигането на такса битови отпадъци с 30%, както и увеличаването на цената на синята зона ни принуди да гласуваме „въздържал се“. Припомням ви, че по време на предизборната кампания, никой от общинските съветници, които са част от управляващата сглобка в Бургас, не спомена, че още с влизането си в Общински съвет Бургас ще вдигне такса битови отпадъци.

 – Какво точно ви притеснява с вдигането на такса битови отпадъци, виждаме, че всеки ден всичко се увеличава. Какви са аргументите на администрацията за това увеличение?

Аз лично няма от какво да се притеснявам, когато съм избран да защитавам обществения интерес и го правя, както и моите колеги от ПП Средна европейска класа. Аргументите на администрацията за всяко едно увеличение на цени, такси и услуги в община Бургас е едно и също. Според тях вдигането на минималната работна заплата от месец януари и инфлацията в страната са достатъчен повод да се вдигне цената за ТБО с 30%. За мен обаче трябва да се направят точни изчисления на приходната и разходната част, да се конкретизира инфлационния индекс, защото според финансовия министър в момента инфлация няма и чак тогава да се направи заключение с какъв процент трябва да се увеличи всяка една такса, ако има такава нужда. В тази връзка аз отправих редица въпроси към администрацията, за да направя своя информиран избор по въпроса с такса битови отпадъци.

 – Какви въпроси конкретно зададохте към администрацията?

Зададох въпроси, отговорът на които, да ни представи ясно има ли нужда да се вдига тази конкретна такса с 30%. Въпросите са свързани с цялата дейност по сметопочистване, поддържане на обществени места, количествата събрани отпадъци, приходите от ТБО, върнатите средства от РИОСВ, субсидиите от ПУДООС, възстановени отчисления и обезпечения по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО, средства от оперативни програми, от Републиканския бюджет, всичко което трябва да се анализира като цифри и прогнози, за да сме наясно има ли нужда от увеличение на цената.

 – Получихте ли отговори от администрацията по всички въпроси и има ли нещо смущаващо в тях?

Получих отговори, които неминуемо ме карат да задавам още въпроси. Има няколко интересни факта, които при всички случаи не оправдават вдигането на такса битови отпадъци. Има години, през които се наблюдава съществена разлика в приходната и разходната част, в полза на приходите от ТБО. Прави впечатление, че до 2019 год. разходите за третиране на отпадъци не надвишава 5 млн. лв., а от 2020 год. досега тя рязко се вдига на 8-9 млн. лв. При разходите за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, необходимата сума до 2018 год. е била между 3 и 5 млн. лв., а след това вече рязко се увеличава на 8-10 млн. лв. Изведнъж разходите през последните години се увеличават рязко, без да става ясно как е направена калкулацията им.

 – И все пак всичко се увеличава всеки ден в цялата страна.

Всичко се увеличава, но не във всяка община се покачва таксата за битови отпадъци и то с 30% при наличие, че и през миналата година приходите са повече от разходите по това перо. Анализирах цялата информация, с която разполагам, изобщо всички числа през последните години. Ще ви кажа само, че през 2015 год. сме събрали 133 376 тона отпадъци и сме направили 16 735 623 лв. разходи. През миналата година сме събрали 107 238 тона боклуци и сме направили за тях малко над 28 млн. лв. разходи. Този и всички останали сравнителни анализи на показателите за приходи и разходи ни дават основание да смятаме, че няма достатъчно аргументи да бъде увеличена такса битови отпадъци в Бургас. Това е и основната причина заради която не подкрепихме Бюджет 2024.

 – Казахте основна причина, кои са другите причини или забележки за бюджета?

За съжаление в бюджета липсваха оперативни средства за целенасочено привличане на инвестиции. Личното ми мнение и желание е през следващите години Бургас да има визия за привличане на нови сериозни инвеститори, които да създават реални работни места с висока добавена стойност. Възлагахме огромни надежди на Индустриален и логистичен парк Бургас, който се превърна в логистичен, но за съжаление е далеч от развитието на индустрия с високо платени работни места. Надявам се втората част от този проект да привлече повече външни инвеститори. Това е реалистичният начин, по който може да се справим с демографската криза в Бургас, която се усеща все по-осезаемо. Трябва заедно да създадем необходимата среда и условия младите хора да остават в Бургас, да се развиват тук професионално и в добра социална среда.

 – През последните дни се дискутира темата с възможността летище Бургас да преустанови работата си за няколко месеца поради планов ремонт, което застрашава сезон 2025, какво е мнението ви по въпроса?

Това, което възнамерява да направи концесионерът на летище Бургас е повече от притеснително. Туризмът е основен отрасъл не само за общините, които се намират по Южното Черноморие, той създава хиляди работни места за хора от цялата страна, които идват да работят тук през лятото. Прави впечатление, че неофициално „Фрапорт“ стимулира пътническите полети във Варна за сметка на тези в Бургас. Това трябва да се преустанови веднага и държавата има решаваща роля тук. Прави добро впечатление, че всички кметове от региона се обединиха зад идеята да бъде развален концесионния договор на „Фрапорт“. Според мен това трябва да стане, ако още през тази година не започнат целогодишни полети на летище Бургас.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments