В резултат на запитване до МРРБ са констатирани от ДНСК системни нарушения по чл. 232, ал. 1 от ЗУТ на главния архитект на София. Това е причината да поискаме от министъра да бъде отстранен за 2 г. по чл. 236 от ЗУТ.
Въпросите ни (заедно с общинските съветници Яна Тодоранова, Михаил Паргов и Симеон Ставрев) бяха отправени към МРРБ след серия жалби на граждани. Отговорът на министъра е смущаващ по мащаба на нарушенията на гл. архитект на София. От извършената проверка са установени лоши практики, масово и необосновано забавяне в сроковете по преписките, а именно:
- Констатирано е забавяне на произнасянето извън определените законоустановени срокове, като НАГ СО не прилага разпоредбата на чл. 5в от ЗУТ /административният орган може само еднократно да изисква отстраняване на нередности в 14 дневен срок/.
- Установено е удължаване на сроковете за съгласуване на ПУП и одобряване на ПУП поради създадена организация на вътрешно съгласуване между дирекции и отдели, което води до значително забавяне на инвестиционния процес.
- Съобщаването на актовете не е съобразено с изискванията на АПК за икономия на време. Процедурата е бавна и тромава – съобщаването се извършва от районните администрации, вместо от органа издал акта.
- Установено е значително забавяне в срока за издаване на визи за проектиране. Прави впечатление огромното време, което отнема вътрешно ведомственото съгласуване.
- Установено е, че при искане за одобряване на инвестиционен проект за издаване на разрешение за строеж многократно се изисква отстраняване на нередовности и/или представяне на допълнителни документи без да се поставя срок.
- При по-голямата част от проверените досиета по въвеждане на строежите в експлоатация е установено, че не е спазен срокът за произнасяне съгл. чл. 177, ал. 3 от ЗУТ. Установено е, и че преписките се връщат за доокомплектоване без да се посочват конкретни документи.
- Установено е при заявления за издаване на удостоверения за търпимост да се изисква многократно отстраняване на нередности и/или представяне на допълнителни документи без да се определя срок. Преписките се процедират със забавяне, което е значително без издаване или отказ от издаване на искания документ.
- Установено е, че в голямата си част не са спазени сроковете по чл. 57 от АПК при изпълнение на задълженията по реда на чл. 223, ал. 1, ал 2 и ал. 3 от ЗУТ. Прави впечатление големият период от време от съставяне на констативният акт и последващите действия от НАГ /издаване на заповеди за спиране, премахване и забрана ползване/.
- Длъжностните характеристики на служителите от НАГ не отговорят на действащата структура.
- Не е изпълнено задължението по чл. 17, ал. 3 от ЗКН за създаване на звено за изпълнение на функциите по чл. 84 вр. чл. 17, ал. 3-6 от ЗКН. Това е в ущърб на осъществяване на политиката по опазване на културното наследство не само на територията на СО, но и в целия Югозападен район на планиране. Липсата на звено възпрепятства и води до забавяне на съгласувателните процедури по ЗУТ на инвестиционните проекти за строежи на обекти на културното наследство.
Още днес с колегите сме придвижили към министъра ново искане (през парламента) за прекратяване правомощията на г-н Здравков.
Източник: Ивайло Мирчев