Сега ще обясня как може да разберете сами дали вашият климатик има нужда от фреон.
Първият признак, който не винаги е показателен, когато климатикът ви започне да духа топъл или студен въздух в зависимост от сезона (лятото топъл, а зимата студен) т.е. циркулира въздуха в помещението, защото няма хладилен агент, който да абсорбира и отвежда стайната температура към външното тяло.
Друг признак за това, че климатикът ви има липса на фреон, е когато през летният сезон вътрешното тяло замръзва. Как можете да разберете това? От вътрешното тяло започва да тече вода, отворете капакът му и вижте – ако е замръзнало значи няма фреон, но ако няма лед значи течът е причинен от запушване на кондензния отвор.
Втори признак – малкият кран или и двата крана на външното тяло на климатика замръзват. Ако само по-големият кран замръзва това значи, че фреонът не може да се изпари във вътрешното тяло поради ред причини като замърсяване на питата на вътрешното тяло (изпарителят), мръсни филтри или замърсена турбина и нарушена циркулация на въздуха.
През зимата, в режим на отопление, ако замръзва питата на външното тяло, но не леко да заскрежава, това е нормално по време на периода на мъглите и дъждовете. Т.е. в моментите на висока влажност на въздуха, външното тяло на климатика обира влагата и се заскрежава. Не се притеснявайте, по-голямата част от климатиците се справят с това, влизайки в режим на дефрост (размразяване). Та, както казах по-горе, ако питата (топлообменникът) на климатика през зимата не просто заскрежава, а продължава да трупа лед, е почти сигурно, че вашият климатик няма фреон. Пиша почти, защото има и някои други фактори, за които е нужно да повикате специалист.
Ето какво трябва да е работното налягане на най-често използвани хладилни агента за битовите климатици R22, R407C, R410A и R32:
– Фреон R22 и R407C (фреон R407C е заместител на R22) работят на еднакво налягане, което за летния сезон е от 4br до 5br съответно от това каква е външната температура на въздуха, а за зимния сезон от 20br до 25br;
– Фреон R410A работи на почти двойно по-голямо налягане за летния сезон от 7br до 9br. А за зимния сезон от 30br do 33br. Друга информация за хладилните агенти, е че R22 (еднокомпонентен CHCIF2) e хлоро-флуорнo-въглеводороднo съединение, R407C (трикомпонентен) е съставен от R32/R125/R134a и R410A (двукомпонентен) съдържа R32/125 (50/50);
– Фреон R32 (най-новият тип хладилен агент) е патентован от Daikin и има еднакво работно налягане като фреон R410A. Той има по-добър топлообмен и е по-безопасен за околната среда при климатиците. Фреон R32 е от група A1 при фреоните т.е. слабо възпламеним (възпламеним при 60C и 101.3kPa). Фреон R32 има около 4 пъти по-нисък GWP (Global warming potential). Малко по малко, всички останали видове фреон, ще бъдат изместени от него.