Как да се пазим от търговските трикове при хранителните продукти на промоция?

0
47
Магазин
Магазин. Снимка: Pixabay

Предизвикателствата пред българските потребители са и ще бъдат през следващите периоди сходни с тези пред потребителите от други страни по света – да отрият, всеки сам за себе си, изкуството да управляват личните си финанси в условията на растяща инфлация и динамични търговски практики. Това заяви в интервю Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.

„Стана ясно от проведено наскоро проучване, че расте броят на промоционалните продукти в потребителската кошница и те вече достигат 1/3 от покупките ни. Това означава, че все повече пазаруваме стоки с намалени цени“, отбеляза тя. И добави, че за тенденцията допринася и поскъпването на живота, отразено в данните на Националния статистически институт, според които измерената с индекса на потребителските цени годишна инфлация в България за септември 2022 г. спрямо септември миналата година е 18.7%, а месечната – 1,2%.

Личната инфлация за всеки от нас обаче е различна в зависимост от доходите ни и от стоките и услугите, които купуваме. За да планираме и управляваме по-успешно своя бюджет, може да ни помогне калкулаторът на НСИ, чрез който всеки може да изчисли своята лична инфлация ТУК

„Идва следващото голямо предизвикателство – нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в опитите си за намиране на трудния баланс между това да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си“, коментира Габриела Руменова.

„Противно на очакванията за потребителската култура, която следва да сме изградили, все по-притъпено е вниманието ни, когато виждаме изгодни на пръв поглед оферти дори когато информацията е оскъдна, а понякога и подвеждаща или се изисква много спешно взимане на решение за покупка, тъй като броят на стоките е ограничен или пък периодът на валидност на предложението е твърде кратък“, каза още тя.

Изискванията към търговците при обявяване на намаление на бързо развалящи се стоки са преди отстъпките продуктът да е продаван на редовната му цена поне 7 дни. Посочената продажна цена трябва да е за съответната мерна единица и за разфасовката или за брой.

„При покупка на храни с намаление задължително вижте какъв е срокът на минимална трайност или на годност и дали не е отминал. Проверете също така дали не е намален грамажът (т.нар. „шринкфлация“) и попитайте дали не се изисква закупуване на други стоки/услуги, за да се възползвате от промоционалната цена, за да не го разберете на касата. Не пропускайте да поискате касова бележка и я пазете, за да имате възможност да върнете стоката, защото дори да е в срок на годност, може да се окаже развалена поради неспазени условия за съхранение. А при здравословни проблеми в резултат на консумацията ще можете да потърсите и обезщетение“, съветват още от „Ние, потребителите“.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments