Днес Европейският парламент публикува последния си Евробарометър преди изборите през юни. Резултатите от проучването, включващо отговорите на 26 411 интервюирани, отговорите на които са взети между 7 февруари и 3 март, предоставят на ръководителите на кампаниите удобна моментна снимка на обществените нагласи седмици преди изборите. От „Politico“ разгледаха цифрите, за да създадат ръководство стъпка по стъпка за спечелване на цялото събитие.
Стъпка 1: Съсредоточете се върху ключовите въпроси.
В целия ЕС, въпреки че няма изпреварващ „основен въпрос“, борбата с бедността и социалното изключване, общественото здраве, подкрепата за икономиката и създаването на работни места, както и отбраната и сигурността бяха определени като теми, които трябва да бъдат приоритетни по време на предизборните кампании.
Обикновено поляризиращи въпроси като равенството между половете, приобщаването и разнообразието, както и хуманитарната помощ и помощта за развитие се нареждат на дъното, като едва 2% и 3% от респондентите ги определят като желани първи приоритети за кампаниите. По подобен начин по-сухите теми като правата на потребителите и цифровизацията на европейската икономика и общество не успяха да привлекат въображението на обществеността.
Интересно е, че темата за миграцията и убежището, макар и да попадна в топ 10, не се оказа толкова важна, колкото можеше да се очаква: Едва 8 % я посочват като въпрос с първи приоритет, а малко по-малко от една четвърт я посочват като приоритет изобщо.
Стъпка 2: Но се уверете, че това са ключовите въпроси за вашите избиратели!
Естествено, основните теми на кампанията са силно повлияни от националните обстоятелства. Може би не е случайно, че страните от „източния фронт“ на ЕС са най-загрижени за отбраната и сигурността на блока. По подобен начин фактът, че миграцията и предоставянето на убежище са основен въпрос в Кипър и Малта, отразява видимостта на този въпрос в тези страни.
Освен това приоритетните теми на кампаниите се различават в зависимост от поколението: За представителите на поколението X, бейби бумърите и хората, родени преди 1946 г., отбраната и сигурността на ЕС са на първо място. От друга страна, милениалите дават приоритет на подкрепата на икономиката и създаването на работни места, а поколението Z се фокусира върху борбата с изменението на климата.
Стъпка 3: Молете се хората да се появят
Добри новини! Данните на Евробарометър показват, че 60% от европейците поне се интересуват от предстоящите избори. Това може да звучи като ниско поставена летва и е така, защото е така – в проучването на Евробарометър преди изборите през 2019 г. малко по-малко от 50 процента съобщават за интерес. Освен всичко останало това е първото проучване на Евробарометър от 2011 г. насам, в което повече граждани на ЕС имат положителна представа за Европейския парламент, отколкото неутрална, така че оттук нататък може само да се върви нагоре. Седемдесет и един процента от европейците заявяват, че вероятно ще гласуват през юни, което е с 10 процента повече от тези, които са заявили, че ще гласуват през 2019 г. /въпреки че в крайна сметка само 51 процента са го направили/.
Въпреки историята на ниската избирателна активност /въпреки че през последните години тя се повишава/, председателят на Парламента Роберта Мецола изрази оптимистично мнение, като каза:
„Европейците са наясно, че залогът пред урните е висок. Осем от всеки десет европейци казват, че гласуването е още по-важно, като се има предвид контекстът.“
Като се има предвид, че данните от това проучване са предимно от февруари, продължаващите световни кризи биха могли да продължат да поставят изборите в центъра на вниманието в по-голяма степен, отколкото през предходните години.