Как може да бъде решен проблемът с камионите, които замърсяват въздуха в България?

0
64
Шофьор на тир
Шофьор на камион. Снимка: Freepik.com

Според данните, представени от Националния статистически институт /НСИ/ по повод Световния ден на околната среда, транспортът играе значителна роля в замърсяването с въглероден двуокис, като отговаря за 23% от общото количество емисии. Сред различните транспортни средства, камионите имат особено голям дял в тези емисии, поради своето интензивно използване и високите нива на потребление на гориво.

Този вид транспорт е критичният компонент на транспортната инфраструктура и логистика, тъй през България минават много вътрешни и международни маршрути за превоз на стоки. Сред основните проблеми в сектора са високата консумация на гориво, старият автопарк, интензивният трафик и липсата на алтернативи. 

Известно е, че тежкотоварните автомобили използват дизелово гориво, което е основен източник на въглеродни емисии. Тежките камиони, особено тези, които превозват товари на дълги разстояния, имат високо ниво на потребление на гориво.

Голяма част от този вид превозни средства в България са с по-стара дата на производство и не отговарят на съвременните стандарти за емисии. Тези превозни средства изпускат повече въглероден двуокис и други вредни вещества в атмосферата. Камионите често се движат по основните магистрали и градски пътища, където задръстванията са често срещано явление. Това води до увеличаване на времето на работа на двигателя при ниски скорости или на празен ход, което допълнително увеличава емисиите.

Все още липсват достатъчно алтернативи на дизеловите камиони, като електрически или водородни превозни средства, които биха могли да намалят емисиите.

За да се справи страната ни с проблема, свързан с емисиите от камиони, е необходимо прилагането на комплексни мерки, като модернизация на автопарка, инвестиция в алтернативни горива, оптимизация на логистиката, подобряване на инфраструктурата, както и строги регулации и стимули. 

По отношение на последното от Европейската комисия вече на няколко пъти настояха България да въведе напълно новите правила за пътните такси за тежкотоварните автомобили. Те предвиждат да бъдат съобразени с количеството въглероден двуокис.

ЕК настоява България да таксува камионите според замърсяванетo

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments