На уебстраницата на Националното тол управление /НТУ/ е публикувано заявлението за възстановяване на неоснователно платени такси, което шофьорите, платили повече от 3 нарушения на година, трябва да подадат, за да получат парите си обратно. Според промените в Закона за пътищата водачите няма да бъдат санкционирани за движение без е-винетка повече от 3 пъти годишно. Това означава, че ако в рамките на една календарна година едно пътно превозно средство е било регистрирано 3 пъти да ползва платената пътна мрежа без закупена винетка, последващо негово движение без платена такса няма да се счита за административно нарушение и няма да се наказава.
Заявлението може да бъде изтеглено от www.bgtoll.bg, в раздел „За нас“, секция „Заявления“. Документите, които трябва да се представят към заявлението, са копие от регистрационния талон на ППС, копие от документи, удостоверяващи извършено плащане на таксата, документи, доказващи основателността на искането за възстановяване на платената такса, удостоверение от обслужващата банка за банковата сметка и титуляр, посочени от заявителя, и пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственикa или ползвател на ППС с изрично посочване на банковата сметка, по която следва да се възстанови сумата.
Заявлението заедно с нужните документи може да бъде подадено на място в Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/, в Националното тол управление на адрес: гр. София, бул. „Никола Петков“ №86 или в 27-те областни пътни управления, както и на електронен адрес: info@bgtoll.bg.
Законновият срок, в който трябва да се възстановят сумите, е 5 работни дни. Според направените досега разчети от НТУ показват, че ще са нужни около 5 млн. лева за възстановяване на недължимо платените суми на шофьорите.
Друга промяна в Закона за пътищата е свързанa с корекцията на сгрешена винетка. Според измененията, когато при издаването на електронна винетка е допусната грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, се позволява корекция от съответните длъжностни лица. За да бъде извършена корекцията, е необходимо винетката да е все още валидна и да бъде подадено заявление за промяна на допусната техническа грешка по реда на чл. 10а, ал. 3б от ЗП от страна на собственика или ползвателя.
Когато се установи, че в България съществува пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларирания във винетката регистрационен номер, заявителят трябва да представи доказателства за заплатената от него винетна такса. Заявлението за промяна на допусната техническа грешка може да бъде изтеглено от сайта www.bgtoll.bg, в раздел „За нас“, секция „Заявления“. Към заявлението трябва да бъдат представени и следните документи: свидетелство за регистрация на ППС, касов бон за купена електронна винетка, ако е платена в брой, банково извлечение за купена е-винетка, при плащане, извършено по банков път и пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственик или ползвател на ППС. Те могат да се подават и на място до АПИ, НТУ на адрес: гр. София, бул. „Никола Петков“ №86, в 27-те областни пътни управления или на електронен адрес: info@bgtoll.bg.
Заявлението ще бъде разгледано от съответните длъжностни лица, като срокът за извършване на корекция е 3 работни дни от депозирането му. Когато при разглеждането му се установи, че същото не съдържа изброените документи, както и при необходимост от извършване на допълнителни справки, срокът се удължава с времето от тяхното изискване до предоставянето им.
За извършени корекции след дата 10 февруари промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на издаването ѝ. Срокът на валидността ѝ е до изтичането на срока на първоначално издадената.
Според приетите законодателни промени след извършена корекция след 10 февруари при сгрешена винетка на собственика, на вписания ползвател и на водача на ППС не се налагат наказания за нарушения, регистрирани в периода на валидност на първоначално издадената винетка. Също така не се образува административнонаказателно производство, а образуваните се прекратяват.
В случай, че искането бъде удовлетворено и корекцията бъде извършена платената компенсаторна такса подлежи на възстановяване. За да бъде възстановена собственикът или ползвателят трябва да подаде заявление за възстановяване на неоснователно заплатени такси. Срокът, предвиден в Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата, в който трябва да се възстановят сумите, е пет работни дни.
В случаите на сгрешена винетка не се възстановяват глоби и имуществени санкции, наложени с наказателни постановления или електронни фишове, както и компенсаторни такси, когато е направен отказ за корекция.