Как нелоялни търговци заобикалят потребителските права при покупки от презентации за хиляди левове?

0
65
Презентация на продукт
Презентация на продукт. Снимка: Pixabay

„При организирането на презентации в наети за целта зали недобросъвестните търговци злоупотребяват с незнанието на потребителите за правото им да се откажат от покупката, процедурата и сроковете.“

Това коментира в ефира на „Bulgaria On Air“ основателят на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. По думите й най-уязвимите са по-възрастните, безработните и социално слабите, които са фокусни публики на организаторите на подобни събития с цел продажби. А предлаганите стоки са от прахосмукачка, през козметика до възглавници, матраци и колани с ортопедични свойства за по 2000 – 3000 лева.

„Тези презентации често са насочени към хора от третата възраст, които имат различни болежки, опитали са какво ли не и когато биват убеждавани, че всички тези болки ще изчезнат, ползвайки само този „магически“ уред, матрак или възглавница, може да склонят да направят такъв разход“, коментира тя, добавяйки:

„Тъй като тези потребители не разполагат с необходимите за покупката средства, им се предлага сключване на място на договор за потребителски кредит. Така те се обвързват и с покупката, и с договора за заем, като остават с усещането, че не могат да се освободят от тази клопка.“

Експертът обясни, че потребителите имат право да се откажат от покупката извън търговски обект в 14-дневен срок от сключването на договора или доставката на стоката, но за целта следва да спазят законоустановената процедура и срокове. Първо, трябва най-късно до 2 седмици да уведомят търговеца за желанието си да развалят договора, като изпратят стандартния формуляр за отказ, който търговецът трябва да им е предоставил най-късно при покупката. Търговецът на свой ред следва да уведоми без необосновано забавяне, че е получил заявката.

Втората стъпка е до 14 дни след изпращането на формуляра за отказ да върнат стоката на търговеца на посочения от него за тази цел адрес. До 14 дни от получаването на стоката търговецът трябва да възстанови на потребителя заплатената сума и то по начина, по който е била платена, освен ако двете страни не договорят друго.

Има изключения за правото на отказ – например за групи продукти поради хигиенни съображения, за изработени по индивидуални параметри стоки и т.н. Търговецът обаче трябва предварително да е предупредил за това. Ако не го е направил, то тогава правото на отказ ще бъде възможно, уточни експертът. Руменова предупреди обаче, че за да се възползваме от него, не трябва да сме ползвали продукта, а само да са сме го тествали така, както бихме направили в търговски обект.

Специалистът сподели за нелоялни практики, при които търговец е предлагал матраци по уж индивидуални размери, а се оказало, че са стандартни спрямо останалите, които продава. В друг случай той е направил презентация на прахосмукачка в дома на домакина и след това опитал да препятства правото на отказ с мотива, че уредът от демонстрацията е бил предвиден за продажбата, вече е разопакован и ползван и не може да откаже покупка. Това обаче е незаконно и неетично, каза още тя.

В случай, че е отпуснат заем, на който целта му е да се купи потребителска стока, договорът за него се разваля с упражняване правото на отказ, заяви още тя и даде на потребителите съвет да проследят този процес, за да са сигурни, че действително се е случило.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments