Нови екзотични такси и неустойки увеличават размера на бързите кредити. Според юристите това се прави с цел да се надхвърли тавана, който държавата поставя на крайната цена на заемите, предаде „NOVA“.
„В един от договорите бях попаднала на такса „Преференциално отношение в офиса”, каквото и да означава това или „събиране на вноска на офиса на каса – без допълнителна комисионна”, при положение че законът забранява събиране на комисионни“, обясни адвокат Десислава Филипова.
По нейни думи клиент имал кредит от 350 евро, но бил натоварен с такса от 2000 евро, защото не си платил застраховката. Тя посочи и друга често срещана причина за увеличение – „Посещение в дома“. Чрез нея се събират пари, ако има забавяне по вноската и кредиторът притеснява своя клиент. По този начин дългът може да нарасне до 7 пъти над сумата, която се дължи като заем и лихва.
„Целта е хем да изглежда, че спазват закона, хем да сложат оскъпяване, което да им позволява да движат бизнеса“, коментира кредитният анализатор Тихомир Тошев.
В подобен капан е попаднала и жена, която е пожелала анонимност. Изтеглила 14 заема, за да помогне на близък в нужда. В един момент не можела да ги плаща и се сринала психически. Към тях били добавяни и такси за услуги, които не била ползвала. Включително за експресно разглеждане на документите.
По твърдения на адвокат Филипова законът забранява потребителите да се товарят със суми, които са свързани с усвояването и управлението на кредита. Още повече, че рекламите твърдят, че отпускането става бързо.
„Онези такси, които са условия за използване на услугата, от които потребителят не може да се откаже, влизат в ГПР“, каза Николай Цветанов от Асоциация на фирмите за отговорно небанково кредитиране.