Как регулаторната битка на Европа с Apple може да покаже какво предстои за американските потребители?

0
35
Технологична компания Apple - лого.
Снимка: Пиксабей

Вероятно ще минат години, преди да бъде решен мащабният антитръстов иск на американското правителство срещу Apple, но проблемите на производителя на iPhone с европейските регулаторни органи дават представа за това какви промени могат да настъпят за американските потребители, пише „Асошиейтед пресс“.

Американският иск цели да спре Apple да подкопава технологиите, които се конкурират с нейните собствени приложения в области като стрийминг, съобщения и цифрови плащания. Министерството на правосъдието иска също така да попречи на технологичния гигант да включва в договорите си с разработчици, производители на аксесоари и потребители текстове, които му позволяват да получи или запази монополно положение. Това са сходни теми, по които Европейската комисия, изпълнителният орган на блока и главният антитръстов орган, и Apple спорят от години.

Антитръстовите органи на ЕС са започнали множество антитръстови дела, в които обвиняват Apple в нарушаване на законите за конкуренцията на 27-те държави от блока, като същевременно налагат строги цифрови правила, целящи да попречат на технологичните компании да завладяват цифровите пазари. Усилията на Брюксел скоро ще започнат да оказват влияние върху начина, по който компанията осъществява дейността си, и върху преживяванията на потребителите на iPhone в Европа. Промените могат да бъдат сигнал за това какво предстои да се случи на потребителите на Apple в САЩ – ако поне Министерството на правосъдието постигне своето.

Ето и по-подробен преглед:

Срийминг на музика

Потребителите на музикален стрийминг обикновено не можеха да плащат за абонаментите си за Spotify директно чрез приложенията за iPhone. Те дори не можеха да бъдат информирани по имейл за цените на абонаментите, промоциите и офертите на Spotify или други услуги за стрийминг на музика. Това е така, защото Apple налага строги ограничения на приложенията, които се конкурират с нейната собствена услуга Apple Music. Но когато Spotify се оплака в Европейския съюз, антитръстовите регулатори започнаха дългогодишно разследване, в резултат на което Apple получи заповед да прекрати подобно поведение и глоба от 1,8 млрд. евро (2 млрд. долара), която има за цел да възпре компанията да го прави отново.

Маргрете Вестагер, ръководител на Европейската комисия по въпросите на конкуренцията, заяви, че практиките на Apple са били незаконни и са засегнали милиони европейски потребители, които не са могли да направят свободен избор къде, как и на каква цена да закупят абонамент за стрийминг на музика.

Плащания

Apple се опита да разреши второ антитръстово дело в ЕС, като предложи да позволи на трети страни, доставчици на мобилни портфейли и платежни услуги, да имат достъп до функцията за плащане „tap and go в операционната си система iOS. Apple предложи отстъпката на Европейската комисия, изпълнителното звено на блока и главен антитръстов правоприлагащ орган, след като през 2022 г. тя обвини компанията, че злоупотребява с господстващото си положение, като ограничава достъпа до своята технология за мобилни плащания.

Комисията проучваше дали правилата на Apple Pay не изискват от онлайн магазините да я направят предпочитана опция или опция по подразбиране, което на практика изключва конкурентните системи за плащане. Тя също така проучваше опасенията, че тя ограничава достъпа на конкурентни платежни системи до функцията за безконтактно плащане на iPhone.

Комисията все още обмисля предложението. Тя търси обратна връзка от заинтересованите страни относно предложенията, преди да вземе решение по случая.

Магазини за приложения

Apple отдавна твърди, че на iPhone и други устройства с iOS може да има само един пазар за приложения – нейният собствен. Но наскоро влезлите в сила нови регулации на ЕС принудиха компанията да отвори така наречената „оградена градина“ и да позволи на магазини за приложения на трети страни да се конкурират.

Законът за цифровите пазари на ЕС е широк наръчник с правила, който е насочен към големите технологични компании „пазачи“ с набор от правила, които те ще трябва да спазват. Една от целите му е да се разбият затворените технологични екосистеми, които обвързват потребителите с продукти или услуги на една компания.

Съгласно DMA технологичните компании няма да могат да спират потребителите да се свързват с предприятия извън техните платформи. Така Apple е принудена да позволи на хората в Европа да изтеглят приложения за iPhone от магазини, които не се управляват от американския технологичен гигант – ход, на който тя дълго време се противопоставяше.

В знак на тази неохота регулаторите на ЕС заявиха, че искат да разпитат Apple във връзка с обвиненията, че е блокирала компанията за видеоигри Epic Games да създаде свой собствен магазин за приложения. По-късно обаче Apple обърна посоката и разчисти пътя на създателя на Fortnite Epic да създаде свой конкурентен магазин за приложения.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments