Що се отнася до пандемията покрай коронавируса – можем ли да допуснем, че наред с всички негативи, тя е донесла и определени ползи на сценичните изкуства в България?
Театралният критик Асен Терзиев коментира пред „БНР“, че ситуацията е преминала много по-леко у нас, отколкото на някои други места. Случиха се и доста хубави неща, каза Терзиев, който въпреки, че не се интересува от политика, следи отражението на COVID кризата върху света на артистите.
Според критика за разлика от останалия свят, в нашата страна театрите са получили шанс по-дълго да функционират. Значителна част от тях са си запазили възможността да продължат да работят, дори когато не играят на сцената.
Преминаването в дигитална среда е било съвсем естествена част от процеса и това може би е най-полезният ефект от пандемията. Очаквано, театърът е част от социалния живот на държавата и той не може да бъде изолиран от останалите неща. Изкуството е преосмилило някакси връзките с новите медии, търсейки креативен подход.
Артистите са започнали да се стремят към интригуващи и различни начини, по които да привлекат своята публика и да представят труда си онлайн. Въпреки успеха на този подход живата среща с хората продължава да бъде на първо място по въздействие като преживяване. Представен в електронна форма театърът прилича повече на кино, на телевизия, отдалечава се от истинската си идея.
Възможността обаче редица позабравени представления да изтупат праха от себе си и отново да видят бял свят е нещо прекрасно. Големият архив от пиеси дълго време е оставал някак затворен, неуспяващ да достигне до широката публика.
Фестивалите през ноември са били излъчвани изцяло по интернет. Практиката продължава да се осъществява и до днес в портала на “Виа Фест“ от 19:00 часа, където от петък до неделя могат да се видят редица интересни заглавия.